onsdag 2 januari 2008

Spisen på plats!




Äntligen efter en massa pulande


Det är mycket som skall stämma och reglerna är också att minst 5 cm till brännbart material. Så nu har vi murat lecablock runt om och så fick vi det även att passa in i skorstenen och att där skall det vara tätt. Kommer sedan att ha vita kakel runtom spisen och så blir det köksbänkar på sidorna.


Denna spis är bara på skoj, nog för att den skall värma ett rum på 60 kvadrat.


Men jag kan koka soppa på den kanske...



För det gjorde jag idag. Lennart for på jobb och han är inte så förtjust i soppor så det lagar jag mest åt mej. Förr lagade jag och bjöd mina barnbarn, men när kommentarena kom 'är det soppa nu igen' så insåg jag att dom skall inte behöva komma ihåg mej som nån soppkokerska.

Men är det någon som vill prova på en enkel snabb och god soppa så får ni mitt recept här:

4-5 potatisar skurna i bitar

2 påsar djupfrysta sopprötter

1 påse djuptfryst grösaker med blomkål bönor och ärter även morötter finns i.

400 gr malet nötfärs helst från Kantarellen som har bättre färs än Sparhallen!

(Ni i Svedala är det väl lite synd om för ni har inte lika bra köttfärs som här. Har provat några gånger i stugan på Rönnskar men den är inte så bra.)

Koka först potatisen i rikligt saltat vatten, i med rotsakerna, efter en stund i med blomgrönsakerna, buljongtärning, fräs färsen och i med den.

Rikligt med svartpeppar lite vitpeppar och så några matskedar ketchup så den blir simmig. Avnjutes med en ostsmörgås.

Nu har jag en stor kastull soppa, men det går bra att frysa ner det som inte går åt.

Nu skall jag passa på och betapeta, har varit lite ont om tid till det med alla dessa helger och Lennart hemma.....



2 kommentarer:

Anonym sa...

Nå fem cm det låter lite lite är du säker på att det inte är femtio cm?
Själv lagar jag aldrig soppa på frysta sopprötter alltid på färska och tacka vet ja bolstaholms charolais köttfärs!tror inners inne inte att kantarellens köttfärs är bättre eller färskare en icas!

Anonym sa...

Ja det ska vara färska grönsaker- det är sån himla skillnad! Kan inte äta frysta påsgrönsaker längre..blä!