tisdag 15 januari 2008

Hälsat på...

Lilian i dag, hon är inte pratför om man säger så.
Känns frustrerande att sitta och prata och svara själv.

Men annars går det framåt om än sakta, hon hade suttit uppe en stund idag i en rullstol men hon är inte sammarbetsvillig när dom försöke få henne att stå.
Det kan jag förstå så ont som hon har haft i sina knän så varför börja anstränga dem nu igen?

Hon tittar på en med en sån blick som är så frågande, hon sade hej när jag kom och något enstaka jo och huvudruskningar ibland. Men vi drack kaffe hon två munnar och så hade hon fått in en torr kaka som hon tuggade i sig en liten bit av.

Kommer ihåg när Tant Agnes låg på sjukhuset och mamma, Petra och jag var upp och hälsade på henne, då fick hon in kaffe och en bullskiva. Men hon stoppade in servetten och började tugga på den när Petra såg det och sade 'du tuggar på servetten' ja där ser ni hur smaklöst brödet är här, så man märker inte nån skillnad på bullan och servetten sade hon...
O gud vad vi skrattade mitt i all bedrövelse.

Nu läste jag på Lilians matsedel vad hon ätit i dag:
Välling, saftsoppa på morgonen välling, saftsoppa till lunch!!!

Nu har jag sagt till Lennart att ingen välling, mjölk och lutfisk skall in i min mun...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag skall OM ÄN MÖJLIGT ha privat sköterska sen..
En sköterska på Gullåsen(hon var från Polen tror jag)tyckte hon var smart o effektiv.Hon blandade nämligen ner kaffe,smörgås,mjölk,o krossade mediciner i gröten, o sen slevade hon in detta i en stackars patient.Det ni!
Petra

Anonym sa...

visst blir man mindre kinkig med åren men ändå... Nån matkultur måste man få ha fast man blir sjuk och senil! inger

Anonym sa...

Ja visst måste man ha matkultur när man blir gammal,vin till maten på lördagar o nått till kaffe på söndagar eller hur ? / Betty

Anonym sa...

och en sexa whiskey innan läggdags så vi sover bra och kanske lite vodkaomslag på våra värkande ben...

Anonym sa...

Ja...gott käk, dator på rummet, sovmornar och picnic på helgerna. Gärna en weekendresa till en storstad ett par gånger om året. SÅ ska ålderdomen se ut./Pernilla