onsdag 13 februari 2008

Mat-tips igen


När lagade ni senast 'Slottsstek' till era barn, man, sambo, särbo, fästman, mambo osv...


Jag lagade det idag till min gråhårige man som kom på ledigt.

Medan steken puttrade var jag och hämtade hem honom.


Vilka aromer som mötte honom i dörren... Det var bara att sätta på (hmmm) potatisen och fixa såsen.


Man kan nog säga som Edvin när han bommade på älgen Hälge:

-Spring då det är ändå såsen som är godast.


Lagade den efter alla konstens regler med anjovis, ättika, sirap, lagerblad, peppar, salt och grädde. Den blev gudomlig. Skickar med en bild som inte alls ger rättvisa.
Så till lite allvar!
Syster Berit blev opererad idag, dom tog bort hennes ena bröst för det var cancer där.
Pratade med Göran att allt hade gått bra och hon ville bara sova ikväll, det är väl bra att kunna sova bort det svåraste. Hoppas hon är någorlunda pigg i morgon när jag tänker titta till henne.
Till sist har vi bokat min 60 års resa. Betalat handpenning och allt över nätet. Så nu är det bestämt efter allt velande hit och dit.
Det var sista gången jag skrev 60 år härefter blir det 59,0 59,1, 59,2 o.s.v.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jo du kusin!! De va polack-ägaren som blev besökare 2000! Funderar på att komma över om två veckor. Ha de bäst. Benke,Monika

Anonym sa...

Va kul, då far vi till bagarstugan. Men Lennart är hemma 23-24 februari så då skulle det passa honom att hjälpa dej med 'polacken' men kanske det är den helgen du menar... /inger

Anonym sa...

hej inger ja du det brukar jag faktiskt göra ,laga slotts stek med ättika o ansjovis . jätte gott .mvh mari

Anonym sa...

då är vi nästan själsfände...;-))
Mari tack för att du tittar in.

Anonym sa...

Stek har vi nästan varje söndag och då kallar vi den för sönags steken,vad är det för skillnad?/pålle

Anonym sa...

Jag gör som du ,skriver fortare än jag läser!Förstår skillnaden måste pröva nästa gång men det blir inte på söndag och inte nästa heller, men kanske följande!/pålle