torsdag 7 februari 2008

Hej på Er...

Har fått höra att receptet på fläskpannkakan har fallit många av er bloggläsare på läppen!

Kul är det att gammal husmanskost kan återupplivas.

Nu tänker jag ge 'mitt' recept på makaronilåda till er. Casandra brukar säga att den är bäst!!!

Så här Casandra och ni andra får ni receptet. Skriver utförligt hur den skall göras med tanke på Casandra som är 'novisen vid spisen' Men med min hjälp kommer hon att slå alla med häpnad, även mig!

Koka 4 dl makaroner i lätt saltat vatten. Inte snabbmakaroner då blir det bara mjöligt!
Skär en purjolök i skivor och stek den mjuk på inte för hög värme, den skall inte ta färg.
mycket purjo skall det vara.
250 gr rökt skinka. Finns lämpliga inplastade bitar på den billiga affären i Jomala.
som tärnas och stekes efter purjon.

Makaronerna skall inte kokas för mycket helst lite för lite, ca 5 min. Slå av vattnet och blanda purjon, skinkan och makaronerna i en smord eldfast form.

Vispa ihop 3 ägg, 5 dl mjölk, 2 dl riven ost, kryddas med salt och ordentligt med svartpeppar.
Slå allt över blandningen och in i ugnen som är strax under 200 gr i 30 min.

Avnjutes på finskt sätt med inlagd gurka och lingonsylt.
På svenskt sätt så sprutas det ketchup över det hela. ;-))

Smaklig måltid!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter jättegott! Den ska jag oxå prova (bra med utförliga instruktioner då jag inte heller är proffs i köket precis..)
/A

Anonym sa...

Det är verkligen gott!! Har lyckats själv med den nån gång. Jag föredrar sen finska varianten. Blä för ketchup! Har bojkottat den helt./Pernilla

cassie sa...

Jag är nog inte helt ute i skogen och traskar när det gäller matlagning. Ska laga det nu i helgen.