söndag 11 november 2007

Minnen...

Idag firade Lennart och Jag farsdagen med en kebabtallrik på 'Roskrogen'
Då kom jag att tänka mig 50 år tillbaka i den lokalen.

Som då hette 'Instrumentarium' Och när vi var till staden, åkte in med morgonbussen och tillbringade hela dagen i stan.
Då gick mamma in på Instrumentarium och köpte alltid paket under bordet
Det var ett färdigt inpaketerat paket som jag inte fick fråga om!

Men så småningom luskade jag ut vad det var.

Det var bindor av märket 'Helmi' och där kunde man knappast prata om uppsugningsförmåga. Hann även testa det märket och dom var nog snarare som en sil... klumparna blev väl kvar ;-))

Ja det var andra tider då med upplysningar och dyligt.

Men oftast slutade stadsresan med middag på Böndernas Hus.
Då åt vi 'Biffstek med Lök' som jag tyckte var jättegott.

Sen var det arbetarbussen hem så mamma hann hem och mjölka korna....
Och gömma Paket under bordet

5 kommentarer:

cassie sa...

hihi vilken hemlis hon hade då! Berätta mer om när du var yngre, det är intressant!

Anonym sa...

Ja tänk så många som bar omkring på hemlisar då på den tiden...suck vad jobbigt mdet måste ha varit att hålla på "etiketten".

Anonym sa...

jag minns ett annat "paket under bordet" från min barndom (48-50 nån gång) när jag hjälpte min pappa i hans tobaksaffär och gubbarna stod ängsligt och tvinnade på sig o undrade om inte chefen själv var där.Jag förstod med en gång att dom skulle ha såna där små blå paket som hette "Venus". Jag slängde kavat fram dem (de låg under disken)Och jag hade inte en susning om vad det var för nåt. Bara att det var belagt med skam o skuld. Lilian

Anonym sa...

måste få tillägga att redan då som åttaåring var jag inställd på att ta över ansvaret och hjälpa dom stackarna som antagligen led av nån sjukdom i nedre regionerna.Minns även att det fanns orange paket som det stod "med behållare" på?? Undrar vad gubbarna tänkte när ett barn frågade "med eller utan behållare?"
(för mej var alla "gubbar" på den tiden. lila

Anonym sa...

Ja, tänk vad minnena kommer fram ju äldre man blir...