tisdag 14 februari 2012

Alla hjärtans dag!

Kommer ni ihåg när ni blev medvetna om den?. Då ställer jag frågan till dem i min ålder för alla yngre har den säkert med i ryggraden sedan födseln.

Kan berätta om min första 'Valentinedagen' som den hette då. Det var 1968 som jag fick ett Valentinekort från England med avsändare Gary.
Då fick jag ta reda på vad denna dag betydde...

Sommaren 1967 jobbade jag på Slitebåten Apollo även kallades Ålandspilen. Vi gick mellan Kapellskär - Mariehamn- Nådendal. Så såldes den båten på hösten och upp kom Stena Baltica chartrad med manskapsbesättnig färdigt medan vi som tillhörde ekonomiepersonal och befälet var åländskt.
Och där fanns en kille från England som blev förtjust i mej, han jobbade på däck.
Men vi hade stora språksvårigheter eftersom jag bara hade läst engelska ifrån 5an till 7an och då var det samma läsebok hela tiden, vi kanske kom 4 blad längre för vart år som gick.
Och jag kan inte påstå att kärlekens språk förstår alla! För jag var ju tämligen nygift sedan våren samma år. Men endast 18 år gammal så en flirt var det tur att jag unnade mej.

Två månader jobbade vi på den båten innan den fortsatte på vidare öden och vi fick Visby att gå ombord på istället. Men så på vintern damp det ner, Valentinkorten från Gary och vilken tur att han jag var gift med just då råkade vara borta.
Försökte ta ett kort av Gary som jag har i mitt album men det blev inte så bra. Men om ni bönar bra så kanske jag kan visa honom en annan gång ;-))

En dag skall jag gå igenom mina kartonger som jag fyllt med alla kort och brev jag fått, kanske jag hittar det...

Ja ja man kanske börjar gå i barndomen igen verkar det som. Men det bjuder jag på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ligger med pannan i golvet, händerna knäppta och ber .. visa Gary !! :) Iö

Anonym sa...

Ja jag kan se det framför mig...