lördag 22 april 2017

Sista dagen i Kroatien...


I går lämnade vi Cres och denna ö bestod mest av stenar. Södra ändan på ön hade bra vägar och så var det dessa stenmurar nästan hela tiden längs vägarna.



Så finns det lite överallt vid vägarna kors och blommor och även nåt sånt här kapell. Men det kan jag förstå för dom kör som galningar. Ser dom en husbil så måste dom om bara...



Så tog vi färjan över till Krk. vi kom till en så flott Camping. Solen sken och blåsten var borta. Vi åt en jättegod Grekisk sallad till lunch. Så tog vi en promenad in till staden Krk. Det skulle ta 20 minuter sas det.



Men som ni ser så var den lite stenig i början. Det mörka kummlet ni ser är jag när jag kravlar mej ner. Men sedan blev det bra med stenlagda fina vägar. Fast tog 30 minuter för mej att komma till staden.


Stora stenmurar runt gamla staden var det.


Smala gränder var det men allt rent och snyggt.


Så hittade vi en servering vid vattnet. När jag sedan skulle ta mig vidare var mina fötter som vedklabbar så det blev taxi hem. På kvällen var vi till den fina restaurangen på området och då åt jag musslor igen. Denna gång dom absoluta godaste jag ätit i tomatsås. Fast nu får jag försöka hålla mej från musslor ett tag.

Har ju bestämt mej för att jag skall njuta och äta gott på denna tripp. Lennart betalar campingar och bränsle och jag skall försöka göra av med minst 1000 € på mat och dryck. Har mycket kvar att äta innan jag kommer upp dit!

I morse tog vi oss från Krk, solen sken och då var det 15 grader varmt


Här kör vi över bron som förbinder ön Krk med fastlandet.


Så blev det lite tunnlar på motorvägen upp mot Zagreb.


När vi kom ut ur en tunnel så var det snö å marken och träden har just börjat få en skir grönska. Då tänkte jag att är det redan kallt. Men det berodde på att vi var så högt uppe.  Vi stannade på någon rastplats och tog kaffe. Då märkte vi av att dom flesta bilar innehåll tuffa killar som sjöng och skrålade.


När vi närmade oss Zagreb blev det stopp. För när vi kom närmare proppen så berodde det på alla som skulle till fotbollsmatch mellan Split och Zagreb. Poliser i massor som kollade alla killarna i bilarna. Och dom kunde ju inte sitta still i bilarna utan skenade ut och pissade både till höger och vänster. Nå till slut nådde vi vår Camping i Zagreb.

Vår plan var att ta bussen in och titta på staden. Men det struntar vi i, när vi såg gängen och dom kör runt och tutar och har sig. Undrar hur det blir när matchen är slut?

Kan inte förstå mej på detta!


Här står vi bra, vattnet framför fören och tittar jag ner vid slänten...


Så ser vi stranden och restaurangen där jag ikväll skall smörja kråset...

I morgon tar vi oss in i Ungern!

Inga kommentarer: