fredag 28 april 2017

Lite mer om dagar som gått...

Här några bilder som allt är gjort av salt nerifrån grottan. Dom här bilderna hämtade jag från nätet. För vi fattade inte att man skulle köpa tillstånd att få fotografera där nere. Men ganska skönt att bara få gå och glo som man vill.

När vi kom dit till gruvan så fick vi köa en bra stund innan vi kom in och skulle haka på vår guidade tur som gick på engelska. Tur att jag kan lyssna i alla fall... Vi började med 300 trappsteg ner som i en spiraltrappa. Trappstegen var faktisk rätt anpassade till mej. Så det gick bra. Yr i huvudet blev man innan man kom ner. Så fick man mycket bra info om allt som skett här nere. Även hästar har arbetat där nere. Stackars djur och människor. Det kom många trappsteg till även uppåt ibland.
Vi var 130 meter ner under jorden
När turen var slut efter två timmar fick man börja köa för att komma upp med hissen. Som vi var packade 9 pers som i en sardinlåda. Mycket får man vara med om.

Sedan skulle vi ta oss till bilen också, gissa om det gick långsamt för mej då..

Efter gruvan skulle vi ta oss till en ställplats som Lennart slagit in koordinaterna på och det kändes fel hela tiden för det bar i väg ut från Krakow och det stod att det skulle vara nära till. Till slut stod vi på en väg vid en lerig åker. Då knappade han in adressen, så då blev det att köra 38 km tillbaka.
Då kom vi på rätt. Lennart påtalade det för killen och han visste om det men ingen hade ändrat det. Nå Lennart lämnade till dem dom rätt koordinaterna så vi får hoppas dom fixar det.

Nåväl jag fick ju vila fötterna under tiden så sedan var jag klar för att fara ner o smörja kråset på stan. men då tog vi taxi. Vi åt på en fin restaurang som hörde till ett hotell. Att hitta matställen med bra mat är lätt att söka på Trip Advisor. Där åt vi musslor till förrätt och Dumplings till varmrätt. Allt mycket gott och även dyrt...Men det var vi värda efter dagens spring...

Så var det dags för nästa dag att göra Auschwitz! Jag var lite kluven men följde med fast det regnade och var kallt. Så mycket folk där så det var inte klokt. Vi fick vänta 2 timmar innan vår tur skulle börja. För att komma in där var det säkerhetskontroll som på flygfälten.

Så började vår vandring på lerig stenig väg inte alls fotvänligt.

Det var ju många olika grupper på språng där.

Vi fick gå in i dom här husen och där fanns det fasansfulla bilder, även skor och hår som dom klippt bort från människorna där. På vissa ställen var det fotograferingsförbud. Fast det finns alltid vissa som struntar i att lyda!

Här är muren som folk sköts ihjäl. Jag tyckte hela luften andades ångest.

Här var en gaskammare som vi fick gå in i. Nu hade vi gått i två timmar och skulle få en liten pisspaus på 10 minuter innan det var dags att ta bussen till Birkenau, där det skulle vara en timmes vandring till! Men då hoppade jag av. Det var fler än mej som gjorde det. Tog mig till bilen där det var varmt o skönt. Lennart åkte med men när han såg att dom skulle gå en kilometer längs ett järnvägsspår då vände han och tog en annan buss tillbaka.

Så den kvällen var ju lite nedstämda och gick tidigt till sängs. Jag stekte lite pyttipanna med ägg till middag åt oss. Och regnet fortsatte.

Men mer om färden till vår ställplats efter Auschwitz får ni i nästa blogginlägg.