måndag 17 april 2017

Kroatien här...


Jag har nu lite,lite kontakt med världen så vi får se hur det går. Står på en stor camping som heter Porto Sole men det är lite si och så med interneten. Dom lovar guld och gröna skogar men mest blir det en mörk skog!

I går var vi och besökte först Slottet i Predjama, Ett slott som började byggas på 1200 talet. Det byggdes in i ett berg. Så dom hade ryggen fri i alla fall för fienderna. Säkerheten för livet var ju viktigt då. Att dom sedan fick bo i ett mörkt kallt slott fick dom stå ut med.




Så måste jag bara visa tortyrkammaren också. Nästan så jag hörde jämret...





Och så till slut lite kanonkulor från förr och stora stenar som dom kunde kasta ner på fienden om dom försökte ta sig in genom porten.


Efter att vi sprungit trappa upp och trappa ner så fortsatte vi till Postonja cave. Där fick man lydigt vänta på sin guidade tur. Vi fick åka ett tåg in som tog ca 15 minuter och det var smala och låga vägar. Jag hade mest sjå med att Lennart skulle ducka, såg att han nästan fick mittbena av stalangiterna.




Jag tog massor med bilder där men kameran kunde inte visa hur otroligt fint det var. Här är en vit som dom kallar för Diamanten så står en som kallades Röda Guldet. Tänk att dom där har stått och droppats till i flera tusen år och så kan den ena bli vit och den andra rödfärgad. Stalangit heter dom som hänger i taket men nu kommer jag inte ihåg vad dom som kommer upp från marken kallas.

Men ni kan ta och googla på Postonja cave och klicka på bilder , då får ni se fantastiska bilder. Jag inte fatta att detta finns. Grottan började besökas av turister redan på 18oo talet. Fast då var den mörk och svår att gå i. Nu fanns det belysning som lyste upp konstverken och så hade dom cementerade vägar vi kunde gå på. Vi vandrade över en timme där innan vi fick tuffa ut med tåget.

Så ni som far ner till Kroatien eller besöker Slovenien måste bara göra ett besök där...

Ett tips kan nog vara att man tar slottet ena dagen och grottan andra dagen. För oj oj vad ont jag hade i fötterna i går kväll. 

Nu skall vi bara fortsätta och ta oss runt här uppe och så ut på öarna. Går det bra lär jag återkomma.



Inga kommentarer: