onsdag 16 september 2015

Så var vi i Slovenien...

Då kör vi till vårt ställe för natten som det lät så bra om i våra ställ campingplatsers  bok och appar. Men vi sade båda två att här vill vi inte stå. Så vi åkte tillbaka till Ljubljana som vi passerat. Hittade en liten ställplats för husbilar på en bakgård med djur runt om oss. Men ren och snygg.

Då fick vi för oss att ta bussen in till stan. Dom sade, stig av vid Dragon Bridge, där är turiststråket. Aldrig såg vi nån bro och till slut gick Lennart fram och skulle kolla med chauffören, han kunde ingen engelska. Men det fanns en tjej där som ville briljera med sin, så hon berättade att vi åkt på tok för långt. Nå vi hoppade av och fick tag i en taxi. Tror inte han körde så långt för vi satt mest i kö, det var ju eftermiddagstrafiken som var på gång och här kör dom med full fart som i Stockholm och så tvärstopp. 5 € skulle han ha för den turen. Dom kan inte ha mycket i lön dom där chaufförerna.

Så stora och uppseendeväckande var dom inte. Nu var vi hungriga och vi läste på ett ställe att dom skulle ha stans godaste pizzor och det kunde vi inte motstå. Sedan vandrade vi runt där en stund.

Den här låten lät inte så bra i mina öron...

Här går kanalen genom stan, med turiststråket till höger. Så tog vi bussen hem och det var inte svårt att veta var man skulle kliva av för det var ändstation!

Idag tog vi oss ut ur Slovenien och in i Österrike. Nu åker vi på motorvägarna för alla kurvor kan vi nu. Och det är fina vyer så där från ovan, man ser alla byar långt nere.

Här åker vi in i Karavanketunneln som är nästan 8 km lång. Mitt inne i den går gränsen mellan Slovenien och Österrike

Nu står vi i vackra Österrike vid en sjö som heter Millensätten see och har hur vackra vyer runt om oss så inte ens kameran kan visa dem.

Innan vi kom till Split tog jag fram hemgjord köttfärssås som vi skulle äta på kvällen. Nej då, blev det musslor på stan och Lennart åt nån pasta. Så kom vi in i landet, där vi stannade för kvällen, där fanns en restaurang som serverade dom goda civcapici, så stavas det inte men det går inte att skriva och inte att uttala, men dom är mycket goda. Så inte den kvällen heller blev det köttsås. Så kom vi in i Ljubljana och där åt vi pizza. Så vi var rädda varje gång vi öppnade kylskåpet att såsen var på väg ut!

Men ikväll åt vi den och den var så vällagrad och god, vi tyckte att nog är det gott med egen mat när man ätit ute så mycket. Men snart är vi i Tyskland och då blir det väl snitzel nån gång.

Pst... Monika skall nog grilla dom där vita goda tyska korvarna du bjöd på en gång.