söndag 13 september 2015

En otroligt vacker stad.


Dubrovnik.

Men man skall ha friska leder att ta sig fram här.

När vi kom fram mot stan så var det tre kryssningsfartyg som lagt till här så mycket folk på stan.



Tänkte visa fler bilder men det tar en evighet att ladda ner dem. Så jäkla trögt...

Vi kom till en camping sex kilometer från Dubrovnik, för in den staden kommer man inte med husbil. Så vi gick till busshållplatsen och tänkte åka buss in. Då kom en taxi och stannade och frågade om vi ville åka in till Old Town för samma pris som bussen. Vi var 4 som nappade på det. Kom mycket längre in än vad vi skulle gjort med bussen.

Så skulle man gå runt murarna där för det hör till när man är i Dubrovnik. Men herre gud vad trappor! Upp kom jag men gruvade mej för nerfarten, det tar på knäet att gå neråt. Men till slut kom jag ner i in egen takt. Skulle aldrig klarat av det utan mina operationer av knä och fot. Så jäkla roligt att jag klarade det. Skit i att jag måste ta värkmedicin till natten, den hjälpte.

Vi åt och drack lite smått innan vi tog oss till bussplatsen. Det gick bra att ta sig hem med den. Men jag märkte på Lennart att han började luta sig när bussen körde nära stupen. Så jag sade att nu vet du hur det känns när man måste lita på en annan person!

En gång sade jag hur han skulle klara av att sitta bredvid om jag körde? Då påstod han att han skulle lägga sig i sängen och invänta döden...

Kommer jag till ett bättre ställe med starkare uppkoppling skall ni få se bilder därifrån.

Idag har vi tagit oss till en jättefin Camping utanför Split. 20 meter ner till stranden. Lennart har redan vadat ut och konstaterade att vattnet nog var 25 grader. Men det är så långgrunt så det lönar sig inte att gå så mycket. Fötterna skall jag nog blöta. För nu är det 30 grader varmt här! Lite för mycket i min smak. Nu skall vi göra oss redo att ta bussen in till Split och se om vi känner igen oss, från vår tidigare resa hit.

Är det någon som undrar vart man skall resa så rekommenderar jag Dubrovnik. Står att det skall vara en av världens vackraste stad.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha,ha va kul kommentar att han skulle lägga sig och vänta på döden.....kanske du kan börja träna o köra husbilen i Danmark, där det man inte behöver vara rädd att köra ner för något stup. Idag har vi haft höstväder här hemma, mulet, lite dimma och regnsjukt, men började inte regna. Fin höst i alla fall, kan tro att 30 grader är lite väl varmt, men snart får du svalare när ni börjar köra uppåt. // Helena

Anonym sa...

Ha,ha va kul kommentar att han skulle lägga sig och vänta på döden.....kanske du kan börja träna o köra husbilen i Danmark, där det man inte behöver vara rädd att köra ner för något stup. Idag har vi haft höstväder här hemma, mulet, lite dimma och regnsjukt, men började inte regna. Fin höst i alla fall, kan tro att 30 grader är lite väl varmt, men snart får du svalare när ni börjar köra uppåt. // Helena