tisdag 1 maj 2012

Då var det dags för cykelturen...

Hoppas ni orkar hänga med?
Kommer ut på stora vägen vid kommunalkansli och börjar med uppförsbacken som jag kallar Lindemansbackan.Nu cyklar jag galant uppför den men när jag började min cykling då hade jag 'lemmen i halsen' innan jag var uppe.

Viker av vid Söderby Cafe och passerar detta gamla hus som det bor fint folk i.  En känd arkitekt och en känd chef av oss ålänningar i alla fall.

Höstens stormar gjorde att många träd lade sig över vägen.


Så här kan man också pigga upp en rotvälta.


Här är ett sommarhus för vanligt folk



Ännu mer plockepinn

I den här stugan bodde Brejskärs Otto på 50-60 talet. Han var ca 150 lång, hade ett ben som var styvt, på ena handen hade han en tumme och på den andra hade han två små stumpar Men han kunde hålle en cigarett mellan dem. Här levde han och livnärde sig som fiskare. När han blev äldre flyttade komunen upp honom till byn nära oss och han dog på 80 talet.


Helt plötsligt tar vägen slut och då får jag leda cykeln genom skogen ca 100 meter. För jag har ju ingen mountainbike. Även här har man vissa hinder att forcera.

När jag kommit ut ur skogen är jag i Knutsboda. Här har jag en lång raksträcka med lite motlut. Här red jag med Reykur och det här var en fin galoppsträcka. Så svängde vi hemåt och då var det utför och då töltade vi. Det var tider det! Tur att jag har mina minnen.

Nu är jag ute på stora vägen igen. Här är det trångt. Finns ingen cykelväg mellan Lemströmskanal och Söderby cafe. Så man riskerar livet att cykla här. Innan jag tog detta kort kom det en sandbil med ett släp och från andra hållet kom slambilen. Då blir man verkligen omruskad. Skulle önska att dom som bestämmer om cykelvägen skulle cykla denna sträcka då kanske dom skulle börja inse att något måste göras. På sommaren är det mycket cykelturister med barn som cyklar här och det lär väl sluta med en olycka innan nåt görs.
 
Nu närmar jag mej mitt lugna hem. Så nu har jag avverkat 12,5 km och det tog en timme idag.
Hoppas jag får många cykelturer innan vintern är här igen.
 







3 kommentarer:

Anonym sa...

TACK för en fin cykeltur med dig , nu är jag riktigt trött i benen,men skönt ändå! IÖ

Nellyhulda sa...

Vad trevligt att få följa med på din cykeltur!

pålle sa...

När jag är duktig så brukar jag gå samma sträcka på 2 timmar.Ps. det gick undan vid Ottos gamla koja!