måndag 26 januari 2009

Lovat är lovat!



Lovade Lennart att jag skulle baka lite matbröd från Kaj Forss kokbok som jag fick av honom i julklapp.

Och nu närmar det sig onsdag så det var bäst att sätta fart.

Ni på andra sidan Ålands hav vet knappast vem Kaj Forss är.

Det är en helt vanlig 'äldre' herreman på Åland som har matlagning som hobby.

Det har spelats in på TV när han lagar mat hemma hos sig och sänts här hemma på Åland.

Därför har han blivit populär här. Fast han var till Norge får nåt år sedan och vann en tävling som bestod av amatörkockar från Norden! De ni...

Så nu bakade jag ett formbröd som gick snabbt att göra.

Dinkelsemlorna skulle ha lite mera tid på sig i jäsningen. Men än har jag inte smakat av , för jag är mätt efter middagen (spenatsoppan), får ta det lite senare i kväll.

Och till er på andra sidan havet igen, så kallar vi frukostfrallor till semlor här.

Fast dom inte har vispgrädde och mandelmassa i sig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och glöm för alldel inte att Kaj är av Kumlinge-härkomst. Det har ju betydelse =) / Anki

mommo sa...

Ja han skriver det i sin kokbok, lärt sig mycket av sin mamma verkar det. Men kråkstek? Äter ni det på Kumlinge?