torsdag 18 januari 2018

Äntligen lite snö...


Inte mycket men mannen blev glad när han fick köra runt med traktoråbäket!



Inte blev det mycket i skopan, men det gäller att hålla undan det lilla.



Så passade vi på att ta in ved, här kör han vedpallen till pannrummet där vi tar pallyften och kör in den sista biten.


Den här veden har torkat i tre år, så den är torr och fin. Håller temperaturen sig runt nollan och nån minusgrad räcker en sådan nästan två veckor. Beror lite på storleken och vilken sorts ved det är. Björkved är ju det bästa. Snart är det dags för nästa resa och då kopplar vi in jordvärmen som får sköta om värmen i huset då.


Men visst kan man ana att det  går mot en vår, för ibland hör man lite vårkvitter från talgoxarna.



Här har jag min småfågelgran som jag måste surra fast i elstolpen, för den höll på att blåsa bort när det stormade som värst. Hade lite kulörta kulor så det skulle pigga upp småfåglarna men dom har också rört på sig i blåsten, så den klär av sig själv. 
Tittar ni noga så är det en syrenbuske framför och den har stora knoppar så snart är det dags för deras tid.


Nu en till från den 'Lilla röda'

November 1996 Casper 4 år.

Vi kör hem från staden och kommer till Kalmarnäs och så ser vi Mariehamn lyses upp, för det var skymmning ute. Så säger Casper; Tänk han där Gud! Han som skapat alla öar och till och med England!

Dagen efter när jag står och lagar mat säger han; När du har blivit lite magrare så äter jag upp dej!


Pst! Det kan ju hända att vissa saker kan återkomma, då får ni ha lite överseend, för min hårddisk är full ibland eller för det mesta...

Inga kommentarer: