fredag 8 september 2017

Måste småle åt eländet...

För regnet har vi med oss!

När vi var i Norge i augusti regnade det mer eller mindre varje dag, mest mer. Nu fortsätter det.

Men först var vi på tisdagen i Björklinge och spelade boule, med Mariehamnarna som hade blivit två för kort. Vi kände oss lite otrogna när vi måste iklä oss deras röda jackor, vi trivs nog bäst i gröna färgen...

Här är Lennart med Sven-Erik som han spelade med och dom blev andra bästa Mariehamnslag på 45 plats. Mitt lag kom på en tredje plats av Mariehamnarna. på en 65 plats av 149 lag! Så vi hade fyra andra Mariehamnslag efter oss och det var bra jobbat. Och ett Mariehamnslag tog hem brons i den totala tävlingen.

Vi hade en trevlig dag för sedan fortsatte vi vår färd ner mot Vadstena.

Så tisdagen var regnfri i alla fall. I Vadstena träffade vi två andra Ålänningar, Tryggve och Ulla som var på väg till Elmiamässan i Jönköping som så många många andra..

På natten började regnet strila ner ordentligt och fortsatte hela vår färd ner till Göteborg och när vi väntade på att få köra ombord på Stena Scandinavica så vräkte det ner. Ombord kom vi och båten var knökfull.

När vi kommit till hytten så tog vi en dusch innan vi skulle gå upp och smörja kråset i Ala Carten.

Där hade dom en jubileumsmeny, för dom firade 50 år Stena Line. Den kunde man inte motstå, Som Toast Skagen ,Pepparbiff och friterad Camembert, fast jag valde laxen kände att det skulle bli för mycket med köttet till natten. Så var vi i baren deltog i en musikfrågesport men ingen vinst denna gång. Vi satt bredvid några Sundsvallsbor som skulle med Lönns Buss från Söderhamn till Rüdesheim. Så det kändes lite bekant det också som med menyn.

På morgonen vart det frukost och sedan kom båten in till Kiel vid kvart över nio och halv tio åkte vi iland.

Då var det uppehåll och solen tittade fram och det var 20 grader. Vi for en sväng till Citty park och handlade och tankade och sedan började vi dra söderut.

Men nu gick det långsamt, jag ville undvika motorvägen förbi Hamburg så vi tog en omväg och åkte färja över Elbe som vi gjort en gång tidigare Men! Där var det kö ner till färjan vi fick vänta över en timme innan vi fick köra ombord. Så blev det att köra genom samhällen som låg som ett pärlband med 1 km mellan så det blev mest att köra 50 och så var det nån traktor som låg som bromskloss också. Och tiden gick...

Så vi insåg att till den ställplatsen vi hade räknat med skulle vi aldrig komma till. Så vi sökte upp en annan vid Bremen som vi också hade besökt tidigare. Vi kom upp på motorvägen och först löpte det på bra men när vi närmade oss Bremen vart det stopp. Vägarbete och minskning av körfilerna så nu tog det en extra timme igen.

Nå fram kom vi och solen sken, så vi kunde sitta ute och äta i alla fall. Men så började molnen torna upp sig och i natt började det regna massor igen.

Så nu sitter vi här och skall göra oss redo för att fortsätta. Vi får se hur det går, vårt mål är en ställplats i Holland för att sedan åka på lördag till Belgien och besöka några grottor.

Vi får ju ta det som det kommer, det är ingen som väntar på oss utmed vägen så vi får köra lugnt i spöregnet idag...