lördag 9 september 2017

Ibland tittar solen fram...


I går kväll gick vi till restaurangen vid campingen ca 700 meter bort som hette 'de Nachteaal.




Och regnet öste ner. Men god mat fick vi där och trevlig service. Lennart åt Gyros och jag tog mina favoriter.



Musslor så klart! 
Nu hade dom en annan variant som jag tänkte prova, med Chili sambal oleak och paprika. När jag beställde den så sade han att den var 'hot hot'. Det kom med två såser att doppa musslorna i men inte var det nåt starkt, bara väntade att det skulle hetta till men än känner jag inget. Men goda var dom...


Så idag tog vi oss ca 200 km till Belgien och Hans-Sur-Lesse och grottorna där. Dom ligger sydöst om Namur. Här var det många husbilar men plats för många fler, så vi kan stå på en ställplats inne i den lilla staden.

Så tog vi oss till grottorna med ett tåg som tog ca 15 minuter. Enda problemet var att guiden bara pratade  Flamländska och Franska. Vi fick beskrivning med oss på engelska. Men det gick ju att lyssna på honom fast man inte förstod ett ord.




Här tågar vi in i grottan. Som hade cementerade vägar och lite svagt upplyst i gångarna. Sedan vid vissa stationer berättade han om grottorna och vissa saker belystes upp. Det var mycket vackert där inne. Nu tar jag ett axplock av bilderna inifrån.







Så vandrade vi på i sakta mak i 2 km. Det var 300 trappsteg både upp och ner. Gissa om jag var styv i lederna innan jag var framme. Så hade vi 1 km att ta oss hem till bilen också. Men i  morgon får jag vila upp dem. 



Här kommer vi ut. Observera asiaterna som står med sin selfiepinne vid utgången! Vacker grotta var det och den påminde mycket om grottan i Slovenien som vi besökte i våras. En grotta som formats av vatten och naturen.

Så nu stannar vi här och vilar upp oss, tar säkert en tur på stan och kollar vad dom har för gott att äta.
Här blir det inte några sena nätter för oss. Vi är glada om vi håller oss vakna till nio tiotiden. Men sedan hoppar mannen upp redan vid sju, då suckar jag...


Inga kommentarer: