tisdag 8 januari 2013

Till Inga-Lill...

och nån annan som vill prova på

TORSK alá HUMMER    på mitt vis

Skiva en stor gul lök och stek den mjuk utan att den tar färg

500gr torsk djupfryst eller färsk (som är svår att få tag på)

Blanda 2 dl äkta grädde med rikligt med salt, citronpeppar och hackad dill

Varva löken, torsken i en smord ungsform och häll över gräddblandningen.

In i ugnen ca 45 minuter på 200 grader.

Vill man göra rätten festligare så steker man upp lite champinioner och blandar med och dom sista minuterna i ugnen även lite räkor.
 Kokt potatis passar bra till och även ris.

Lite kuriosa!
Denna rätt lärde jag mig i skolköket i Strandnäs skola med Marianne som lärare.
 Min mamma hade aldrig köpt fryst fisk förr och hon älskade den här rätten.
Ju äldre hon blev mer ville hon att jag skulle göra den till henne.

Undra på det, hon visste bara vad saltad, kokt eller stekt strömming, kokt gädda med äggsås, kokt eller saltat abborre var. Det lagar jag 'not'

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj jag glömde tomatpuren som gör den lite rosa någon matsked...

Anonym sa...

Jag som inte äter lök, vad tror du jag kan hitta på istället? Räcker kanske med champinjoner eller behöver man nåt med mer smak... hm...
/kickie

Anonym sa...

Ja, Kickie´lök är ju den största smakförhöjaren i maten tycker jag som älskar lök. Den blir nog ganska smaklös utan. Men du kan väl testa purjolöken istället för den är kanske lite mildare. Om du inte är allergisk så tycker jag du skall testa.
Läste om en man som blev sjuk, minns inte i vad. Han åt sig frisk på massor av lök och havregrynsgröt.

Anonym sa...

Purjo är värre än värst, kan jag inte alls med! Jag är inte allergisk, men tyvärr får jag ont i magen och kväljningar om smaken är för markant. Lökpulver kan gå. Jobbigt är det, eftersom så många recept är just med lök i någon form :( /kickie