tisdag 6 december 2011

Vips så har vi en till altan...

Denna gång till gäststugan. Vi hade tänkt oss att göra den i vår, men det har varit så fint väder och då vill man passa på att jobba ute. Nu har jag bara ett problem kvar och det är en stor tung sten som jag vill ha som ett första trappsteg upp.

Här är den. Men jag måste nog vänta på att han får igång grävskopan så vi kan lyfta den med den. Då skall han också kunna få lite matjord runt om så man kan plantera några vackra tåliga buskar där.

Det har varit på tok för högt vatten för att jobba på båthuset. Men vi har kapat till battingar som skall resas till väggstommen.

Vattnet till höger om blivande båthuset brukar inte vara där med normalt vattenstånd. Så nu kan jag lugna er med att det kommer inte att bli en kall vinter i år. Förra året var det utvatten hela hösten men det har det inte varit i år. Enligt spådomar så blir vintern inte så kall om det är mycket högvatten under hösten. Men extremt högt har det inte varit. Så lite snö och kyla kan vi nog räkna med..

 Det har varit en otroligt vacker dag och för er som inte vet det så är det helgdag i Finland idag. Finlands självständighetsdag. Så ikväll blir det bal på slottet och många ( men inte jag ) sitter klistrade framför tvn och tittar på när vår President skakar hand med en massa uppklädda personer från hela landet.

Tänker fira lite med köttfärsbiffar med kantareller och klyftpotatis och eventuellt en liten efterrätt med blåbär och kvarg...

1 kommentar:

pålle sa...

Ja det blev en liten söt stuga !