tisdag 22 december 2009

Jaha, nu är det jul...

Alla radioprogram spelar julmusik, och det frågas mycket om vilken är din favorit?
I kväll tog jag mig en funderare och kom fram till att den bästa och mäktigaste för mej är nog

Adams julsång eller Helga Natt som den heter på svenska.

Sedan kan jag tycka om 'bjällerklang' och andra lättsammare julsånger.

Är det nån annan som vågar sticka fram näsan här och berätta vilken din favorit är?

Ingen julbrådska här inte, 90 köttbullar är stekta och sillen, o skinkan är klar.
Har hela morgondagen på mig att göra resten, 'typ' skala potatis till janzon, lite sallader och så speciellt för Pernilla skall jag koka sviskonkräm med vispgrädde (och även för mej)

Alla julklappar är inslagna, granen är klar, behöver bara fara en sväng med dammsugaren och så skall jag göra en julkaka med hemligt recept som jag skall bjuda Petras familj på som kommer en sväng mitt på dagen. Kan berätta att den innehåller både pepparkakor vit choklad och skall dekoreras med tranbär, de ni!

Det skall vara både sött och surt för så är livet också.....

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar Chris Rea "driving home for christmas", den är lättsam och skönt avstressande. Sedan så funkar ju alltid Pouges "fairytale of new york". Ave Maria också, men jag är så petig med vem som sjunger den-bästa jag hört är i Jomala Kyrka av Björn (vad han nu heter, är typ rektor på musikskolan)-faktiskt!
Youtuba mina låtar nu!
Ha det gott, tack för fina kortet på vovven och GOD JUL!
/A ( som bara väntar på det sista som skall packas som är i torktumlaren - sedan i säng!)

mommo sa...

Ja och när jag hörde 'fairytale of new york' med Lotta Engberg o Sven Volter fy vad bra den var...

Anonym sa...

sviskonkräm med snömos och ålandspannkaka gjorde alltid min mormor på juldagen efter julkyrkan, men det var när jag var liten, men det är en tradition jag har försökt att hålla (inte julkyrkan, har nog inte varit det sen jag var liten)

Anonym sa...

det var Inger som skrev

Pernilla sa...

Jag gillar "Världen i min famn". Bland annat Carola sjunger den (kanske är det hennes???. Då eleverna sjöng den på julfesten hade jag ståpäls och tårar i ögonen. En riktig rysare!

Anonym sa...

Jag gillar O helga natt men det skall vara med Loa Falkman sedan en av mina favoriter Peter Göback Betty

Anonym sa...

Håller med syster."Himlen i min famn" tror jag den heter.Fin text oxå./petra

Anonym sa...

En av mina favoriter är "julen är här",tror det är Tommy Körberg och Sissel..nånting som sjunger men på juldan ska jag plocka fram vinylskivspelaren och lyssna med mina tjejer på "Oh Tannenbaum" och "Stille Nacht,Heilige Nacht".(Benke får väl ha öronproppar)
Ha en riktig God Jul!/Monika