söndag 13 maj 2018

Lite om de senaste dagarna...


Efter Saarburg for vi upp till Lorely klippan som ligger en bit från Rüdesheim. Där har vi varit ett antal gånger. Först på åttiotalet med buss och dansa runt borden när det var vinskörd. Så har vi passerat med egen båt 2002 och i höstars passerade vi där med husbilen. Men nu var det dags att besöka klippan. 



Det var hiskeliga trappor upp och ner. När jag kom upp fick jag svindel och yrsel men kunde ta några kort fast jag måste hålla i mig. Hittade sedan en camping en bit från Rüdesheim. Hattenheim hette det stället.

Så efter den dagen fortsatte vi till ett ställe som hette Sommerhusen utan för Würtsburg. Fast från den ställplatsen var det 5 km in så nu åkte cyklarna ner. En jättebra cykelväg till den lilla stan.



Där det fanns en ringmur runt centrum som var från medeltiden. Så där stannade vi en stund och smakade på deras vita vin. Finns många vinodlingar i denna trakt. På kvällen vid ställplatsen hade dom matservering nere på en pråm. Men det var inte mycket att välja på. För currywursten utsätter jag mig inte för, så det blev en schnitzel som var så stor att man kunde bara äta halva.


Så idag tog vi oss bara 70 km längre bort till staden Bamberg. Som jag hade velat besöka tidigare men då har han bara dundrat förbi.



Här det gamla råduset i stan. Vår ställplats är 2 km från centrum så vi cyklade in idag. Och vandrade runt i hettan 27 grader varmt.




Så äntligen kunde jag få svalka mej med en stor god glass! Nu har vi varit hemma och pustat ut en stund. Nu kan vi också konstatera att vid 3 tiden var denna ställplats full. Nu rullar det in bilar som söker plats och får hitta nåt annat. Det gäller att vara ute i god tid.

Nu finns en busshållplats här bredvid så nu i kväll skall vi ta lokalbussen in till city och smörja kråset. Sedan blir det nog att kolla deras taxi när vi skall hem.

I morgon skall vi försöka ta oss till en stad som heter Durnstedt. ca 250 km dit.

Inga kommentarer: