onsdag 16 maj 2018

Det var till Duderstadt vi for till...


Skrev fel, sade till Lennart att nu blev det nog fel stavning på staden. Men han tyckte att det gör inget finns så många städer i Tyskland så det kanske finns nån sån stad med det namnet också....



Så vi cyklade in till centrum och lite andra ställen med. Tog oss en toast för sedan såg Lennart fram emot middagen. Vi hade en dönerkebab vid ställplatsen och sånt gillar han bättre än ett grisben.



 I Bamberg på kvällen han skulle ha nåt litet och lätt sade han, men i Tyskland är nog inget litet och lätt. Beställer man en schnitzel så är det oftast två stora.



Nå, denna kväll tog vi varsin liten portion och den var både god och lagom. 

Sedan följande dag körde vi till   Dessau och det var inget speciellt med den staden när vi körde igenom. Vi hamnade på deras ställplats vid ett mindre flygfält. Men vi fick tvätta upp oss och det var en speciell historia med dom moderna duscharna, jag kände att jag steg in i ett rymdskepp och inte visste jag hur jag skulle hantera spakarna! Det sprutade vatten kors och tvärs och ibland höll jag på att skålla mej och ändrade jag lite blev det kallt vatten. Ingen förklaring och inget som visade åt vilket håll man skulle ha dom blanka knapparna.

Lycka till, sade jag till Lennart när han skulle gå dit. Han fick inte ens vatten ur knapparna så han fick klä på sig och gå och fråga i infon. Ja, så roligt kan man ha av det lilla...


Idag tog vi oss till Lübbenau. Där har vi varit förut men jag ville åka Khanbåtarna en gång till. Dom lovade regn men när vi kom dit tittade solen fram. Vi hamnade i en båt som blev full av dövstumma. Inget fel i det. Men sedan när skepparn skickade runt sin korg med små snapsflaskor då blev det roliga läten. För lite olika läten hade dom och dom frustade och kluckade. Men roligt hade dom.
Annars var det ganska tyst.



Här en liten bild av gänget. Lennart och jag satte på första parkett.




Så otroligt vacker är det när han stakar fram den flatbottnade båten, bland all grönska.




Vi åkte först e 1,5 timme sedan 1 timmes rast vid en restaurang där man fick äta eller bara dricka och så hem igen 1 timme. Det var en så härlig tur. 



På väg ner till hafen finns denna orm och förra gången tog Lennart ett kort av mej, nu blev det hans tur. Tittar ni noga ser ni att den slingrar sig bakom honom också. Ja det var en bra dag!

Nu skall vi bara börja ta oss upp och förbi Berlin i morgon och på lördag tar vi färjan från Sassnitz och börjar pallra oss hemåt. Gräset lär väl vara välvuxet när vi kommer hem...

Inga kommentarer: