onsdag 5 februari 2014

Nu skall jag till medeltiden...


Stilla veckan börjar idag och då gick jag in till en bokhandel i hopp om att dom skulle ha den 5 delen på släkten inne. Den var slut till julen och även nu. Ingen av våra två bokhandlar hade den.

Endast Hammarlands bibliotek hade den inne, så dit skuttade jag iväg efter jag satt av mannen i hamnen.


Det här handlar den om:
Ester växer upp hos sim morbror och drömmer om man och barn. Men hennes morbror låser in henne i ett kloster och där kidnappar en elak präst henne och tar henne med till Finland.
Där råkar hon av en tillfällighet träffa svenska kungen som blir förtjust i henne och tar henne till brud. Hon kommer att få mer makt än vad hon kan tro...

Den måste bara vara bra!


Bibliotekarien frågade mej om jag gillade böcker från forna tider med starka kvinnor?
Javisst sade jag, det är mest sånt jag läser.
Hon undrade om jag läst Hannah serien? Nej var mitt svar, nu blir jag avundsjuk på dej som har den oläst den är så jäkla bra.
Då måste jag få låna den då, 5 böcker stoppade hon i min hand och sade du har 35 kvar om du gillar den. Man läser galant en per kväll upplyste hon mej om. Så berättade hon om flera serier i samma stil som jag måste läsa .
Så det var inte sista besöket i Hammarlands Bibliotek.

Är det nån av mina läsare här som läst Hannah serien???

7 kommentarer:

Louise sa...

Inte läst Hannah men håller på med "Bortom Stjärnan" en av de böcker jag lånat av dej över vintern. Den är bäst hittills av de jag hittills läst. Längtar tills det blir kväll så jag får lägga mej o läsa😉. Tyvärr är jag så trött då så det blir inte så många sidor. Men å andra sidan räcker den längre då.

Kickie sa...

Tror jag borde plocka fram min mammas böcker och ta med till dig :) Hon har massvis med böcker i den här stilen. Jag har också tänkt jag ska börja läsa dem, nån gång när jag får tid... Hannah serien har hon läst, jättebra säger hon! Hoppas du gillar den du med. Härligt med serier där man får följa samma personer från bok till bok :) Du har väl läst Isfolket? Säkert har du det!
/Kickie

Kickie sa...

Förresten, har du läst Lucy Dillons böcker? Dom är i nutid, men mycket mysiga med romantik och hundar inblandade :)
En ny svensk författare som skriver i lite samma stil som Simona Ahrnstedt är Frida Skybäck. Kolla henne om du inte redan upptäckt henne.
Gamla favoriter som skrev om starka kvinnor i riktigt gamla tider är för mig Saga Borg och Johanne Hildebrandt (böckerna om Idun, Hilde, Saga...). Men de har du säkert läst allihopa :)

Anonym sa...

Jodu Kickie, Isfolket har jag hela serien hemma och Saga Borg o Johanne Hildebrandts böcker med. Saga Borg var också flera personer som skrev dom böckerna som det är med serien släkten olika författare för varje bok. Men nu har jag nog att göra ett tag om jag skall plöja igenom Hannah serien. Men snart är Drottningkronan läst och jag skall börja med Hannah...

Anonym sa...

Härligt med en hel serie, om man gillar dem vill säga.. Jag har inte läst dem.
Läser ofta din blogg för att få lästips!
Hur är det med Sigge nu då? Andrea hade sett er på vägen och han såg så slank och alert ut, sa hon! :-)
Åsa

Anonym sa...

Hej Åsa! Nu har Sigge och jag varit över bergen och vägen tillbaka en promenad på nästan 4 km blev det. Vi var borta 2 timmar!!! Pratade en stund med Solweig men annas skall det snusas så förbenat. Så han mår nog bra. Hur är det Åsa har inte sett o hört dej på fb har du gått ur???
Hoppas allt är bra med er...

Anonym sa...

Roligt att höra att Sigge är okej!
Jo jag har hoppat av fejjan, det började ta för mycket av min tid, gillar ju att hålla på med de där pallriga spelen..
Så nu ser man hur många "vänner" man har.. ;-)