måndag 10 februari 2014

Nu har jag kommit till artonhundratalet...


 Fast där emellan är jag på 2000 talet för att kolla lite OS.

Men jag försöker att hålla mej mest till den sporten som dom tar sig fram på skidor. Puckelpistar och sånt liknade får jag så ont i mina knän att se på och så sitter jag och tänker hur ont dom där ungdomarna får det sedan längre fram i sina kroppar om dom inte slår ihjäl sig först.

Men som jag skrev så är jag på artonhundratalet i Norge och Danmark med Hanna böckerna. Bra böcker med mycket som händer hela tiden så jag ser fram emot att läsa alla 40 stycken.

Det är ju sånt murrväder nu. Dimma och grått, grått, grått... barmark har vi också så jag funderar på att väcka 'Karin'  så vi kan ta oss en tur. Blir det sån här vinter så kan vi räkna med att det kommer att bli en dålig sommar vad det beträffar vädret. Det andra kan man ju se till att bli så bra som möjligt.

Jag köpte mej en ny kamera för att jag skulle ta så fina vinterbilder av både djur och natur, med tji fick jag. Några örnbilder lyckades jag få igenom grådiset som ni skall få se här.

Detta var första örnen som kom till den döda svanen. Mycket bestyr innan vi kunde fastställa att det var en ringmärkt Kungsörn! Självaste naturintendenten på Åland kopplade jag in så jag skulle få rätt besked.

Detta är en havsörn och dom finns det gott om. Men den här var ensam och åt av slaktavfallet jag lagt ut. Hade hoppas på flera stycken så man skulle ha fått en maffig bild. För några år sedan var det 18 örnar som höll på kalasa på en svan ute på isen i viken. Då skulle den här kameran behövts.

Så en bild av Hacke hackspett som är här dagligen. Han kan också höra till rovfåglar för han har jag sett fara in i fågelholk och ut med en unge i munnen som kan kalasade på. Bäst att hålla dom mätta med annan mat så behöver dom inte äta fågelungar när våren kommer...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppsan! Såg att jag haft bilderna här förrut, men man börjar få lite svårt att hålla fokus ;-)