lördag 2 november 2013

Pulled Pork

Eller dragen gris...

Lagade jag idag. Det blev gott men inget jag skulle göra till en festmåltid för vacker var den inte.

Den har poppat upp när jag läst bloggar och recept i tidningar så jag tänkte att nu måste jag prova.

Köpte 1 kg fläskarré som jag marinerade i en plastpåse över natten i soja vitlöksklyftor, salt, svartpeppar, chilipeppar och chipotle som är rökt chilipulver.

Så i morse satte jag den i min järngryta och blandade till såsen:
1 dl chilisås, 1/2 dl ketcup 1 dl bbq sås ( tog grillsås) 1 dl vatten, 2-3 tsk  chilipeppar, 3-4 tsk Chipotle. 2 tsk paprikapulver, salt, svartpeppar och så en skvätt whiskey.
Så hälls blandningen över med några lökklyftor på det som sedan puffas ner i såsen och kokas med till dom smälter.




Så hade jag den i ugnen i 7 timmar på 125 grader. Vände den en gång. Sedan drar men den sönder o samman i såsen. Skall ätas som hamburgare eller som wraps men vi åt den med pommes och det var gott.

Jag som är rädd för senor och fläsk, tog inte bort någonting och inget av det fanns kvar när jag åt den.

Mannen suckade flera gånger hur gott det var. Kan verkligen rekommenderas till


stora familjer med hungriga pojkar.

Är ni rädda för kryddstark mat så drar ni ner lite på kryddblandningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det måste testas, låter mört och gott ! TACK / ingerö :)