måndag 4 november 2013

Dittan och dattan...


Många brukar fråga mej om elförbrukningen när vi har solenergi och att jag eldar på den mörka årstiden.
Så nu har jag låtit mannen göra en liten förklaring med några siffror som inte är min grej. Jag sköter om bokstäverna istället...

Vi tog en vintermånad det blev januari och då hade vi att betala el för 40 €
Så tog vi en sommarmånad, juni och då blev det 20 €

När vi var till Split så körde vi vår elpatron för första gången. Då blev det kallt med minusgrader och is på viken, så blev det 24 € för 5 dagar.
Annars går det åt nu för 5 dagar 7,50

Brukar elda dom sista brasorna för varmvatten i början av maj sedan brukar det klara sig med solens hjälp till mitten på september, då det kan bli nån brasa varannan dag för varmvattnet.

 Så nog sparar jag in lite pengar på att elda med egen ved och då får man motion och så värmer den mej många gånger. Men blir vi gamla och skröpliga då är det bara att införskaffa ett jordvärme aggregat, för 400 meter slang ligger redan nergrävt vid sjön.

Tänk! I morgon skall jag fara och kryssa på Gracen med väninnan S som fyller 65 år. Vi går ombord vid tvåtiden och är en sväng till Åbo och kliver av i Långnäs ett på natten. Det blir Lennart som nu får vara hemma med djuren och skjutsa och hämta oss. Då skall vi äta och dricka gott och glo på folk för båda är vi bosatta i skogen....

Stackars Kassimirremirremurr som inte vågar vara ute, han är väl rädd att nån av grannarnas kattor skall se honom naken. Han kan komma ut en sväng med mej och vips sätter han sig och kissar och så skall han snabbt in igen.
Så för att få bort lite energi inomhus så håller han på smyger på Sigge o Nilla och retas med dom. Nå snart har han nog lite päls igen, förra gången var han inte alls så här känslig.

Inga kommentarer: