fredag 8 november 2013

Kryssningen!

 Var en rolig resa!
Fast så imponerade av båten var vi inte. Har hört om hur lyxig den skulle vara men den var ju en vanlig finsk kryssare.

Vi åt ju flott, fast godare smaker har jag ätit. Min förrätt var pilgrimsmusslor.
 Väninnan tog Kalixlöjrom med klassiska tillbehören.
 Hon tog gös till varmrätt men det ville inte jag ha som äter det varje vecka hemma. Vete gudarna om den inte är godare hemma, den var nästan för lite stekt.
Men det är ju populärt med rawfood nu så det kanske skulle vara så.
Jag ville ha en saftig köttbit och tog en tournedos som jag fick lov att salta och krydda på lite extra så det blev lite smak på den. Men köttet var bra.

Någon efterrätt i matsalen orkade vi inte med just då. Vi måste ju testa fler ställen så vi gick till ett cafe och drack kaffe och det var mycket gott.

Så var vi framme i Åbo och det enda vi hunnit med var att handla och äta. Så satt vi och tittade på alla städare som kom ombord som små gula myror och svepte över båten på en timme innan dom rusade i land igen.

Vi vandrade runt och skulle kolla i vilken bar vi skulle tillbringa kvällen, det finns ju två stycken stoora sådana. Fast det var bara en som folket samlades i. Det var ju en tisdag kväll så det var inte så mycket drag, några finska par som dansade runt i lite finsk humpa och tango. För svenskarna som är vana med med annan dansmusik så är det ingen höjdare men kanske det känns lite exotiskt för dem och känns som dom är långt österut.

 För oss gick resan fort, och vips var vi i Långnäs och Lennart var vid utgången och hjälpte i land oss, för vi hade mycket att släpa på. Hade ju varit till Lennarts hytt och hämtat grejer som han ville ha i land.

Följande dag hade jag ont i foten för det blev mycket gående och lite ont i huvudet med... men det var det värt.

Inga kommentarer: