tisdag 12 november 2013

Städat lite...

I mitt skåp som jag samlar gamla klenoder. Inte några dyrgripar att ta på, utan gamla papper, brev osv.

Så nu tänkte jag skriva en matsedel som mamma gjorde när hon gick i
Lanthushållsskolan i Vårdö 1938

Lördagen den 20 november

Frukost:  Te och smörgås

Middag: Stekt sill
                 1-2 sillar, till panering skorpbröd. Till stekning smör och grädde eller                  mjölk
Till servering: Helkokt potatis   - rivet äpple


Efterrätt: Brylékräm
                 1 lit mjölk 3/4 kkp socker 3-4 msk potatismjöl
Till servering: Gräddmjölk         

Nu skall jag bjuda på ett recept från min skolkökstid hösten 1961.

Middag: Pepparrotskött
                1 kg bringa, kokande vatten, 1 msk salt 8 pepparkorn

Sås: 2 msk smör, 4 msk mjöl, köttspad, riven pepparrot

Till servering:   Potatis och glaserade morötter

Efterrätt: Brylékräm
                 1 lit mjölk 1 kkp socker 6 msk potatismjöl 1/2 kkp vatten.


Tänk att nu är Brylékrämen högsta mode i matvärlden....

Mycket intressanta brev hittade jag. Tänkte skriva av ett brev som min morfar skrev år 1900 men är rädd att jag gjort det tidigare och man vill ju inte bli tjatig ;-)

Men nu har ni fått lite middagstips...

Inga kommentarer: