tisdag 12 juni 2012

Till Inger från Inger...

Här får du och alla ni andra receptet på mina hälsobröd. Jag vet att jag haft det ute här förrut men vissa saker tål att upprepas.

1 msk färsk jäst löses upp i 6 dl kallt vatten.
rör ner 4 dl rågmjöl och 5 dl specialvetemjöl.
så rör ner 2 dl solroskärnor och 4 msk linfrön och salt 'typ' 2 msk.

Låt degen jäsa minst 8 timmar.
Klicka ut den på bakplåtspapper jag klickar ut 6 stycken på en plåt och så blir det en plåt till med 6 stycken. Degen är lös så man kan inte använda händerna uten två skedar går bra eller slickepott.
Nu skall dom jäsa i 30 minuter eller tills ugnen blir varm 275 grader.
Så  duchar jag dem med kallt vatten innan jag sätter in dem i ugnen och sänker värmen till 250 grader!

Grädda i 15 minuter och låt dem kallna på galler.
Lycka till ....

Inga kommentarer: