söndag 1 april 2012

Någon som är sugen på att baka?

Så skall jag dela med mig om ett bra recept till hälsobröd. Har bakat det i flera omgångar redan.

Man rör ihop degen på kvällen eller morgonen, det skall jäsa i minst 8 - 10 timmar.
Så efter det så klickar man ut degen till 12 st bullar på bakplåtspapper. Degen är lös så man kan klicka ut med en slickepott 'typ'. Så får dom jäsa i 30-40 minuter medans ugnen blir varm. Upp till 275 grader skall den och när man sätter in brödet brukar jag duscha det med kallt vatten att det blir en knaprig yta. så drar man ner värmen till 250grader. Så gräddas dom i ca 15 minuter.

Det här behöver du:

2 tsk jäst som du rör ut i 6 dl kallt vatten sedan i med 5 dl vetemjöl och 4 dl rågmjöl.
2 dl solroskärnor och 4 msk linfrö, minst 4 tsk salt (jag tar nog mer).

Blanda om väl och täck med en handduk och låt det jäsa.

Ett tips är att låta plåten att bli varm inne i ugnen och dra på pappret med bröden på. Men det går nog bra ändå med kall plåt har jag märkt.

Nu en bild på dem! Eftersom man klickar ut dom när dom är så lösa i konsistensen så blir dom lite roliga i formen. Liknar piggsvin...

Inga kommentarer: