söndag 8 augusti 2010

I går kryssade vi med denna båt till Borgå, massor med folk var med 220 stycken närmare bestämt.
Det tog 3,5 tim dit och under tiden så hamnade jag på en bänk på akterdäck i skuggan med en äldre kvinna, hon undrade var jag kom ifrån och när jag sade Åland sade hon att hon kom också därifrån! Från Vårdö, hon var född Granlid och hennes mamma kom från Lumparland och hette Norell. Så då kunde jag upplysa henne om att vi hade samma förfäder.
Hon kände bra till min morbror Ragnar för hon var kusin med han fru Enny.
Hon kunde också nämna några av Ragnars roliga uttryck.
Ja 'ankdammen är liten' som dom sade i Kyrkslätt dit hon hade gift sig.
När vi for hem så blev vi inbjudna på bryggan av kaptenen på båten. Och när vi kom fram till Helsingfors stod en arbetskompis till Lennart och väntade på oss och tog oss med till Vanda och visade sitt hus som han just hade köpt.
Det var en fruktansvärd hetta igår 32 grader och inte är det bättre idag heller.
Nu håller vi på packar ihop våra grejer för vi måste snart lämna rummet här och så skall vi ta oss ut till sjukhuset och rum nr 12. Skall också få träffa Dr Pekka på eftermiddan så man börjar bli mindre tuff av sig ju närmare måndagen jag kommer.
Det är inte många som pratar svenska så jag måste klara mig med min dåliga engelska. Narkosläkaren som jag träffat var tysk och han kunde inte svenska, men det är väl knappast meningen att jag skall ligga och diskutera med honom heller. Jag vet ju att Pekka kan svenska.
Nu vet jag inte när jag skriver nästa gång, kanske i kväll, att jag lämnar ut mitt telefonnummer som jag skall få på rummet om jag får i gång datorn därborta.
Hej på er....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sänd lite värme eller kanske solsken , åska o regn i natt o regn nu på dagen ,men det är ganska varmt fast det är mulet , vi tänker på dej ,snart är det över =0) /betty

Mia sa...

Håller tummarna att allt gått bra för dej!