fredag 7 december 2007

Mexikansk middag


Idag när allt är så grått och trist tänkte jag att vi måste äta något varmt...


och det blev 'Enchiladas'


Och här kommer receptet om ni vågar prova på...


Plättar: 3 ägg, 5 dl mjölk. 2 dl mjöl, salt

vispas ihop och får stå och svälla medan ni gör såsen:


2 lökar, 300 gr malet, chilipulver, cayennepeppar, 3 msk chilisås, 1 krossad vitlöksklyfta, salt, halv burk tomatkross.

Löken och köttet steks var för sig och allt blandas sedan ihop med kryddorna.


Stek stora plättar, blir ca 8-10 st


Sedan sätter ni köttfärssåsen på plätten och rullar ihop. Lägger dom i en ugnfastform. Strö över hackad lök och mycket riven ost.

Grädda ca 10 min i en varm ugn.


Skall väl säker serveras med en frasig sallad. Men eftersom jag tycker inte det smakar med sallad den här årstiden så hade jag Guacamole till, grönt som grönt. Gott blev det.


Nu en liten rapport om Lilian.

Hennes operation igår tog 6 timmar men den hade gått bra.

Nu sover hon, är inte nersövd mera. Men hon ligger fortfarande i respirator men andas själv ibland.

Dom säger att hon är en kämpe. Alla hennes värden är bra och hon kniper och viftar när hon får order.


Men så är vi ju vana från förr i världen att lyda order....


Ha nu en trevlig fredag kväll och må bästa kvinna vinna Idol. Jag hejar på Amanda (tror jag).


själv tänker jag se 'På spåret' det vill jag inte missa och senare hakar jag på Idol.

Dom kan vara lite jobbiga fredagarna när allt skall hända.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Guacamole vad är det ? Receptet tack ! Kan man äta Enchilades utan vin? Det är bra att Lilians operation har lyckats. / Betty

Anonym sa...

Guacamole köpte jag på sparhallen i en plåtburk på hyllan med Mexikansk mat, det är egentligen en dipsås.
Men annars kan man laga det själv av avocado och kryddor...
Man kan äta Enchiladas utan vin men då passar bäst en kall 'Norrlands Guld'
PS. Betty jag slog en på 2300 ranking ikväll!!! Gick 25 +

Anonym sa...

vad bra med Lilian.ska prova mexikanskt någon gång,de e ju så gott.

Anonym sa...

gjorde iaf en rullning i går kväll! Det händer inte ofta. Inte är det kul att äta Enchiladas utan sällskap så jag tar efter receptet till mellandagarna/Anki