fredag 1 januari 2016

Mat, mat ..


Nu när vi var 4 stycken glada fyrtiotalister -42 -46 -48 -49, som skulle ta adjö av det gamla året så tänkte jag att jag skulle bjuda på lite 70 talsmat. Sånt som vi åt när vi närmade oss den gyllene medelåldern.

Som förrätt blev det en toast Skagen med egen fångad sikrom. Men missade att ta en bild av den.

Varmrätten blev en typisk plankstek från den tiden.


Så blev det en färsk fruktsallad till efterrätt. Enda nymodigheten var granatäpplekärnor i den.


Så idag blev det att hitta på att göra nåt av oxfile'n som var kvar och då blev det  Biff Rydberg.


Så gott, råsteker tärnade potatisar och lökringar och köttbitarna. Så ätes den med chilisås och saltgurka. Perfekt mat en nyårsdag. Nu har jag sikrom kvar i kylskåpet så i morgon skall jag steka några blinier till det. Så sedan har det varit tre dagar med lyxmat.

Och den stackars vilda katten hade hamnat i en mårdhundsfälla på andra sidan viken. Så nu hade kattvännerna chans att ta hand om honom. Men dom hittade inte ett jourhem till honom så Danne skulle släppa ut honom i det fria i kväll. Så då kanske han kommer hit och äter upp oxfile bitarna som jag satte ut till honom igår. Undrar när han hamnade i fällan för på två nätter har han inte varit hit och ätit sin mat. Danne som fick honom i buren vet att han är pappa till dom flesta kattungar här omkring.


Så den här stackars katten kommer nog att få fortsätta sitt liv som vildkatt. Man får hoppas han kan hitta lite värme i häststallen som finns runt om här. Han måste kastreras om han skall försöka leva inomhus för jag har sett hur han skjuter iväg strålar efter han varit hit och ätit. Frasspiss vill ju ingen ha inne...

God fortsättning på det nya året!


Inga kommentarer: