måndag 1 oktober 2012

Sängen var bekväm i alla fall...

och bäddat med rena lakan, så det var ju positivt!


Det var bra att vi var förberedda, för detta hotell kommer man aldrig att glömma.
Ändå fick vi sviten, högst upp med dusch och toalett. dom andra rummen på samma våning måste dela på toaletten. Det stod att det skulle finnas internet där men när vi frågade fick vi ett kort svar. Its broken!

Så fick vi balkong till två håll. men det var så smutsigt där så inte ville man sitta nån lång stund där.

Men vi bodde nära till centralstationen, metron, spårvagnar och allt det åkte vi med kors o tvärs genom hela staden. Vi tog bussen från flygfältet och när vi kom in mot staden så kom vi på samma gata som hotellet låg. Det var inte svårt att ta sig dit. När vi kom in i den minimala lobbyn satt ägaren där. (han såg ut som bilden av Einstein när han räcker ut tungan) Han hade även bilden på väggen. Så stod det tre italienare som pratade eller skrek med varandra. Sade till Lennart: där ligger du i lä...

Här högst uppe i hörnet bodde vi, Så utsikt hade vi över en massa tak. Vi utforskade omgivningarna första kvällen för vi kom på eftermiddagen och var ganska trötta.vV tog reda på vad vi skulle börja med att utforska. Så följande dag efter en frukost som bestod av en bulle med marmelad en crossiant och en kopp kaffe. Så tog vi Metron till den näststörsta kyrkan i Italien.

Duomo som byggdes under 600 år.


Här runt om kring fanns alla dyra affärer med  dom lyxigaste märkerna. Jag köpte faktiskt en handväska där! Så nu kan jag stoltsera att jag var till Milano och köpte handväska.

Men vi tog oss ner till en område som hade en flod som det kretsade runt. Där höll många konstnärer till som hade små affärer med massor av tavlor. Här var det mycket mysigare att vandra runt och sen på kvällen tog vi spårvagnen dit och åt italiensk buffe på en pråm som låg där. Tror att vi var dom enda turisterna ombord på båten.


 Så åkte vi runt med en buss på dagen så vi såg alla fina byggnader och fick lyssna i hörlurar vad det var vi passerade under färderna. Och det var skönt för min fot att kunna ta sig fram på detta sätt.




Så det var väl i stora drag vad vi upplevde där. En bra stad att ta sig fram i. Lätt med tunnelbanan och spårvagn, samma bilietter gällde och man köpte för 24h åt gången. 9 € för två pers. Billigt om man tänker på vad det kostar i Stockholm.

 Och till slut så sitter jag här med stora kliande vattblåsor på armarna. Att jag inte lär mig att äta allergi tabletter. För jag tål inte dom där tystlåtna myggorna i södra europa.









Inga kommentarer: