torsdag 20 oktober 2011

Jaha, nu känns det...

att jag är pensionär!

För nu ringde en person och önskade mej välkommen in i en pensionärsförening.
'Birka seniorerna' så nu är jag med där...

Herre gud, inte känner jag mig sååå gammal. Men faktum är att den 18 november 1971 för 40 år sedan klev jag ombord på båten 'Prinsessan' och började jobba i kallskänken.

Första uppgiften var att städa ur lådorna och det bestod av att tömma dom och trampa ihjäl så många kackerlackor som möjligt, innan vi skulle börja bunkra upp med mat.
Jobbade som kallskänksbiträde till mars månad då jag fick klättra upp och bli andra kallskänka.
På sommaren erbjöd dom mej att få jobba som 'Nisseflicka' i restaurangen men jag skulle också få bli första kallskänka om jag ville stanna kvar i köket.
 Men det lockade mer att komma upp och se på lite folk och tjäna mer pengar. Efter en månad som 'Nisseflicka' så mönstades jag som servitris, så här var det snabba ryck.

Så var det matsalen som gällde förutom ett år som jag jobbade i baren. Men när nya ' Prinsessan' kom 1978 så skulle det inte få jobba några kvinnor i baren så då var man tillbaka till matsalen.  Det var intressantare att vara i en restaurang än att bära ut drinkar, bära in glas och torka bord.

Så fortsatte det i femton år. Tills jag kände att jag orkade inte mer och på den tiden fanns inte ordet utbrändhet, för det var det jag var, har jag förstått i efterhand.
Men vilka roliga tider det var!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,läser din blogg så ofta jag kan,tycker att du skriver så bra.
Kommer ihåg att du alltid hade så mycket kul att berätta från båten.
AK

Anonym sa...

Tack tack, jag rodnar lite. men jag tycker om att skriva och gör det kanske mest för min egen skull. Men det är mycket roligt när nån lämnar en kommentar förstås...