tisdag 4 oktober 2011

Ett litet tips...

nu när jag har lite bloggtorka!

Hör att många har problem med getingar nu på hösten när dom skall överge sitt bo och helst brukar arbetargetingarna vilja komma in och dö.

Drottningen och dom blivande drottningarna dom söker sig en lugn mörk plats där dom kan övervintra.

Och det är när våren kommer som man skall hålla ögonen öppna efter honan.
Dom dyker upp helst runt ett poröst material, där dom kan börja tugga i sig material till boet. En vår hade jag en fanerskiva stod på ett soligt ställe och jäklar vad getingar jag fick livet av.

Nu senaste vår slog jag ihjäl alla getingar jag såg i maj och juni, har inte sett många getingar här och inte ett bo ens.

Så för att undvika att få getingbon runt sig så gäller det att få livet av dom små liven...

Inga kommentarer: