onsdag 21 oktober 2009

Sjötunga Walewska!



Som en gammal servitris så hade jag sjötunga Walewska som favoriträtt om man var sugen på fisk...

I dag lagade jag det på gös och guuud vad gott det var!
Lite omständigt kan det kanske vara men jag gjorde den lite enklare.
Lämnade bort en del grädde och äggulor och hummern bytte jag till räkor.

Vill ni ha min 'beskrivning' så kommer den här:

Koka potatis och gör potatismos lite lösare än vanligt, för den skall spritsas ut på ett ugnsäkert fat.

Hacka en liten lök lägg den i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna, lägg på gösfileerna och späd på med vitt vin, hummerfond och fiskbuljong, sjud 5 minuter.

Håll fisken varm och sila spadet i en kastrull och vispa i lite mjöl och grädde och låt det koka en stund smaka av att det är lagom salt.

Lägg fisken vid det spritsade potatismoset och häll över såsen. Gratinera med grillfunktionen och under tiden fräses lite champinioner och jag skalade lite räkor som jag sedan garnerade hela härligheten med innan den serverades....

Och som dessert en fräckis!
Ni som inte klarar dom så sluta läsa nu!!!

Två norrmän gick till en bordell, ringde på och frågade vad det kostade?
Bordellmamman frågade hur mycket pengar dom hade?

Vi har varsin hundring sade de.

Då kan ni suga av varann sade hon och stängde dörren.

Efter sen stund ringde dom på och frågade var dom skulle betala....

Vaaa läste ni ändå....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen formen sen långt tillbaka :) Pia

Anonym sa...

Kanske du har en hemma också????

Sofie sa...

Oj vad mumsigt det där verkar! :)