torsdag 8 oktober 2009

På begäran...

Tänker lämna ut 'beskrivningen' på min makaronilåda! (till typ 4 pers)

Köp en bit rökt skinka eller bog och skär den i tärningar ca 200 gr och bryn den tillsammans med mycket purjolök en normalstor brukar jag ta.

Under tiden kokar ni 4 dl makaroner. Det får inte vara snabbmakaroner då blir det bara degigt.

Vispa ihop 3 ägg med 4 dl mjölk, salt och svartpeppar, snåla inte på pepparn.
blanda ner 2 dl riven ost. Smörj en ugnsform och blanda ihop makaronerna, löken och skinkan häll över äggvispet och in i ugnen i 200 grader i ca 45 minuter.

På finskt vis ätes den med saltgurka och lingonsylt
och på svenskt vis med ketchup....

I morgon fredag åker vi ner till Göteborg och skall hälsa på Christian med familj.(Lennarts son) så nu blir det kanske tyst här ett tag eller kanske jag kommer åt att blogga när jag är där, vi får se hur det blir med den saken.

Vi kommer hem på måndag och om allt går bra så har vi hem med oss vår nya bil som Lennart köpte på aktion över nätet idag. De ni....

Vill gärna höra om det är någon som provar på makaronilådan och ert resultat!
Ni som följt min blogg sedan början så misstänker jag att jag lagt ut receptet förr men det skadar inte att tjata.

2 kommentarer:

Louise sa...

Gott, gott. Av någon anledning blir jag ofta hungrig när jag läser din blogg... Kan du repetera receptet på potatis- och purjolökssoppa som du skrev för ett bra tag sen. Börjar vara sopp-väder nu på hösten.
Vad spännande med ny bil, det var väl inge fel på den andra!!? (hmmm!!!)

cas sa...

blev en mycket god låda av det där och jag åt på finskt vis!