måndag 5 oktober 2009

Höst = Kålpudding!



Och det skulle jag kunna äta tills jag somnar men man måste behärska sig att man inte blir alldeles kålstinn...

Till er yngre läsare som aldrig gjort en kålpudding så kommer en beskrivning här:

Blanda 400gr köttfärs med två rivna kokta potatisar häll på mjölk, smeten skall var ganska lös, krydda med salt och vitpeppar.

Skär ett halvt vitkålshuvud i strimlor och bryn det ordentligti riktigt smör! Behöver göras i fler omgångar beror på hur stor eller liten stekpanna ni har. Varva sedan köttfärsen med kålen i en smord ugnsform. Koka upp vatten med en buljongtärning ca 4 dl och häll över. Strö över skorpsmulor och grädda i 1 timme i 175 grader.
Serveras med kokt potatis och lingonsylt.

Den smakar allra bäst på hösten...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu vart jag frestad, älskar kålpudding, men det är bara jag som gör det.Men när jag har gjort det någongång så brukar jag blanda i kokt ris (för gröt)

Nellyhulda sa...

Skall nog göra kålpudding i morgon!

cassie sa...

kan du int skriva in din mackaronilåda? Jag vill laga!

Anonym sa...

Visst Casandra receptet kommer så småningom. Ha så kul i Uppsala i morgon och se till att moster är lätt på gaspedalen och håller avstånden...

Anonym sa...

jag lagar ofta det,det plus kåldolmar e min älsklingsrätt,mums.mari

Anonym sa...

Oj här riktigt vattnas det i munnen...:) Mums va gott det såg ut
/Micke

Jennifer Elffors sa...

Jättebra tips, ska jag testa någon gång :) Behändigt att göra i en stor form så räcker det länge när man är själv!

Vad fint hus ni har förresten! Måste komma och hälsa på något när allt är klart :)

Ha det så bra!

/Jennifer