torsdag 13 september 2018

Nu är vi i Frankrike...

Det gick bra att ta oss upp med buss till staden Heidelberg, Drottningen Silvias hemstad i Tyskland. Hon hade även namnet på en passagerarbåt där som låg vid floden Neckler.

Vi åt en god schnitzel på stan, som var precis lagom stor, annars brukar man få dom stora som dasslock.

Efter Heidelberg tog vi oss ner till Mainau. Blev bara en kort promenad på morgonen för jag visste att det skulle bli mycket gående på ön. Men det var bara förnamnet. Från vår Camping sade killen som jobbade där att det skulle vara 1 km och ta 15 minuter. Men sanningen var att det var över två km och för mej tog det en halvtimme dit. Sen vandrade vi runt där några timmar.

Fjärilshuset var fint, bara man skulle fått vara ensam där! När man skulle fota fjärilar så vips var det folk som skulle ta av samma fjäril. Alla måste vi gå en jämn ström genom huset. Otroligt vackra fjärilar fanns det där och stora var dom också.

Blomsterprakten bland dahliorna var enorm, mycket annat var utblommat. Vi gick och gick runt om där och fötterna blev stelare och tyngre. Så att gå hem två km fanns inte på min karta. Mannen fixade en taxi som tur var.

En mycket skön kväll hade vi på campingen, vi kunde sitta ute fast det var becksvart och kolla en serie på plattan. Det var 24 grader och inte en mygga i sikte.

I morse klockan åtta intogs frukosten ute med soluppgången över Bodensjön. Sedan plockade vi hop oss och drog vidare. Ingen morgonpromenad blev det med mina tegelstenar till fötter!

På vägen till Frankrike märktes det att vi var nära alperna, var ett tag som att köra Trollstigen. Nu har vi tagit oss till en camping i en liten stad som heter Rioz. Lite norr om Becancon.

Men nu skall det bli en liten stadsvandring i kväll och smörja kråset. För i går kväll blev det bara en kycklingsallad till middag för oss. Köper allt en grillad kyckling som nödproviant, kycklingbrösten åt vi tidigare och så har jag ett lår kvar ifall jag gör en asiatisk kycklingsoppa på den, eller not!

Nu har vi moln på himlen och det är bra för det är 27 grader ute.

Så här ser vår rutt ut hittills från Kiel!