måndag 30 juli 2018

Jag tänker inte gnälla...


bara konstatera att det har varit varmt länge...

När vi var i Rovaniemi för två veckor sedan var det 30 grader där och så har det hållit sig. Tänker på alla värmeälskare att dom skall väl vara nöjda nu. Men nu börjar dom klaga! På sömnsvårigheter och allt annat.

Mina tankar går som så, att jag överlever, har inget tungt jobb att gå till, kan sitta inne på dagarna med fullt korsdrag och ha det skönt. Måste ut ibland och vattna blommorna förstås. Men jag tycker synd om alla djur som måste gå ute.

Min svala tid kommer nog så småningom!

Nu kan jag sitta inne och släktforska och nu har det hänt en intressant grej med mitt DNA prov! Fick en ny släkting som hamnade som nummer två på min lista. Kände inte till namnet, brukar ha lite koll på släkten annars. Så jag hittade henne på fb och hon bodde på Åland. Så jag skrev till henne och undrade vilken släkt hon kom från.

Hon var glad att jag skrev för hon hade inte mycket koll på sin pappas sida, Allt hon visste var att hennes mor hade skrivit hennes babybok var att hennes farmors far hette Karl Lindroos. Det var min farbror. Så jag var kusin med hennes farmor.

Nu är det nittio år sedan detta hände och alla inblandade är döda så det går att berätta. Tack vare min mor berättade för mig att Karl hade gjort en flicka med barn vintern 1928 och flickan föddes på hösten. Min farfar måste sälja en häst för att betala bort barnfödan. Sedan gick det på tok för min farbror han dog på hösten 1930 endast 21 år.

Men både min nya släkting och jag tyckte det var roligt att hon fick reda på lite mer, kunde även skicka ett foto av honom till henne. Fast då för nittio år sedan var det nog mindre roligt för dom inblandade.

Även Lennarts och Pålles DNA visar på överraskningar. För dom har minst två gemensamma släktingar med samma DNA. Dom två bor i Finland och jag vet att Lennarts pappas farmor kom från Kaskö, så det är nog dom som spökar tror jag...

Nu väntar jag bara på att Petras DNA svar skall komma och min kusin Guns.

Inga kommentarer: