torsdag 26 juli 2018

Nu är vi hemma!



Vilken sommar vi har, vet inte om man skall skratta eller gråta 30 grader varmt i flera dagar snart veckor med. Alla björkar är gula och nån gräsmatta finns inte och djuren pinas. Finns inte insekter för fåglarna att äta.

Tur för mej att vi kan ha dörrar och fönster öppna så vi får ett skönt korsdrag, utan att det kommer in mygg.

Nu till slutet av vår resa som blev en bra final. Vi tog oss till Kumlinge där vi beställde båtskjuts ut till en restaurang 'Glada Laxen' vilken god mat dom hade, aldrig har jag ätit en så mör biff och förrätten av rökt fårstek var gudomlig.



Så jag hoppas verkligen att man komma dit en gång till..


Så fick vi skjuts tillbaka till husbilen av en stadig båt med en trevlig skeppare.

När vi kom hem var jag nyfiken på om min tranfamilj var intakt ännu, så jag steg upp tidigt på morgonen för att se om jag skulle få syn på dem.




Visst var dom på gång men dom travade runt i rågåkern så det blev ingen bra bild. Nu har jag sett dom några gånger till, ser dom skymten av mej i fönstret drar dom in i skogen eller vassen. Har märkt att dom har bra syn!

Såg också älgen när han gick över åkern men då var det för mörkt för min kamera.

Nu till eländes elände! En svan låg stilla uppe på stranden hela natten tills långt in på morgonen.




Så fick han besök av Doktor Häger och efter en stund tog han sig ner till vattnet. Såg att han haltade mycket på vänster ben. Nu  i kväll har han tagit sig ovanligt långt upp på land, bara 25 meter från mitt köksfönster och lagt sig där. Vet inte om det är pappa svan för har nu bara sett en svan med sina 5 ungar ute i viken. Så nu lider jag med honom, oj vad det är grymt detta djurliv.

I går kväll tog vi oss in till stan och skulle gå på utsidan av en konsert som Anders Wiklöf (Ålands rikaste karl för er som inte vet) En av dom rikaste i Finland i alla fall.  Artister från Finland, Sverige, Norge och Åland uppträdde. Vi hade inte varit och bett om biljetter som delades ut för någon månad sedan, så kom en bekant och frågade, vill ni gå in så har jag biljetter, det var bara att tacka och ta emot.


Så avslutades festen med ett ganska tyst fyrverkeri, eller om de berodde på att det spelades hög musik från alla håll på stan. Rock Off spelade en bit längre bort, synd bara att allt skall hända samma kväll...


Ha det bra i sommarhettan...

Inga kommentarer: