lördag 21 juli 2018

Finland är ett tråkigt land...



att husbila i!!!

Nu förstår jag varför finnarna har sitt vemod och sitt supande, finns ju inte mycket annat.

Eftersom jag hade huslat och fixat mat på skäret en vecka tänkte jag ta ledigt från det och sitta ute och njuta att få maten serverad. Det gick bra så länge vi var i Sverige.

Där fick vi plats med bilen i staden och kunde välja vad vi ville äta, i Örnsköldsvik och Luleå. Men... så kom vi till Rovaniemi och till en camping inte så långt från stan men för varmt för att gå in i 30 graders hetta för mej. Vi hade köpt med oss en grillad kyckling så då fick det bli kycklingbröst och ris. Helt ok.

Så började vi vår färd vidare med ett besök hos tomten, visste från början att det är en turistfälla men inte behöver man köpa allt man ser. Men kul att varit dit vid polcirkeln och sett han sitta och hålla hov. Men inte fick man ta nåt kort av honom men det ordnade jag på ett annat sätt.





Lennart matchade granen så bra med sin silkesskjorta han köpte i Karibien på mitten av 90 talet! 

Så satte vi kosan mot Kemijärvi som inte var så mycket att se men vi tog oss en glass på stan innan vi fortsatte mot Kuusamo. Det var långa tråkiga vägar, 'typ' 200 km innan man kom fram. Så skulle vi ta en camp där och det var inte mycket för världen, lugnt och stilla förstås kanske lite för lugnt för mej.

Inte fanns det nåt matställe i närheten så nu fixade jag en räksallad till oss med ett gott bröd till så vi överlevde nog.

Nå tänkte jag bättre lycka på nästa ställe. Men vi såg dessa långa tråkiga vägar så vi bestämde oss för att börja gena av hemåt.


Som tur var fick jag se lite renar i alla fall. Nu tog vi oss till Idensalmi, där på en stor camping skulle det finnas en restaurang som jag såg fram emot. Skulle gå dit och kolla menyn, men det fanns ingen!!! För det var abonerat denna kväll. Så nu blev det att gå hem och skala lite kött av kycklingen och göra en kycklingsallad till oss.  Många bussar började rulla in med folk dit. Var upp och kollade men dom fick allt i flytande form, ingen mat såg jag att serverades till de 8 bussarnas resenärer. Nå det blev en lugn natt ändå, märkte aldrig när bussarna for...


I morse startade vi tidigt vid 8. För nu började det stora finska vemodet sätta till och vi längtar hem. Så idag körde vi 525 km. Hade sett ut en camping med restaurang, nu är vi lite inne i landet utanför Björneborg. Ett helt ok plats fick vi vid sjön.




Så kollade vi vad dom hade för utbud på den restaurangen, hör och häpna en lördagkväll! Pommes med köttbullar eller korv!!!

Så då tog jag till nödprovianten, kycklinglåret som var kvar och lagade en asiatisk kycklingsoppa på vad som fanns i bilen.



Den piggade upp våra livsandar i alla fall.  Inte kommer det att bli många husbilsresor till Finland misstänker jag. Kanske dom får en chans till i södra Finland runt kusten om det kan lovas lite bättre service. Dyra campingar också. Den dyraste vi stått på var i Rovaniemi 38 € Då har vi stått på många...

Nu i morgon skall vi ta oss ner till Osnäs och ta färjan till Brändö därifrån till Kumlinge där vi kommer att tillbringa natten och även ta oss till 'Glada Laxen' Dom lär  hämta folk från färjfästet och skjutsas tillbaka dit. Står vi en natt i skärgården så kostar det 60 € Men vill vi åka med husbilen hem samma dag så kostar det 421 €. Så det är klart att vi kan stanna en natt så tar vi tvärgående till Föglö och så hem via Långnäs på måndag. Mannen har bokat så jag hoppas allt fungerar.


Inga kommentarer: