fredag 1 december 2017

Förberedelser inför 'lilla jul'


Tänk vad roligt vi kan ha här i Finland när vi får köra en träning före Julen och fira 'lilla jul'

I Svedala får dom vänta tills på söndag för att tända ett ljus.

Så idag har jag inhandlat lite julmat och börjat lite smått med att laga en kålrotslåda som skall ätas med skinkan och revbensspjällen.




Så har jag griljerat skinkan...



Lovade mannen att vi skall nog nalla av den ikväll. Brukar vara gott på knäckebröd med senap på.




Så fick jag en massa tomtar av min kusin Inga-Lill och nu paraderar dom uppe på skänken, i vardagslag kallas den 'draken'. Som min mamma döpte den till för 60 år sedan! Undrar om jag blev smittad av Inga- Lill med tomteviruset för nu känns det som det ryms mera tomtar däruppe. Kommer säkert att köpa några till...



Så har jag pyntat småfåglarnas gömställe med lite kulörta kulor. Hoppas dom uppskattar dem.




Så skänkte jag dessa sockor till Katthjälpen på Åland. Hoppas dom kan inbringa en slant på marknaden i Mariehamn den 6 december. Så får dom lite hjälp att rädda och kastrera en massa vildkattor.


Så i morgon skall jag fixa till sillen, janssons frestelse, revbensspjällen och så fuskar jag med köttbullarna. Köper färdiga delikatessköttbullar men när jag steker upp dem häller jag på soja och pudrar över cayennepeppar så blir det en julig touch på dem och alla tror jag gjort dom själv.


Inga kommentarer: