onsdag 16 augusti 2017

Även en blind och halt höna kan hitta några korn...



Jaha, idag skulle det ju regna. Men än har det inte kommit nån droppe, så jag måste väl vattna blommorna själv då.

Tog på mig promenadkängorna och drog till skogs, hade hittat lite kantareller för nån dag sedan som jag tänkte ta vara på. Tyckte att det behövdes lite till.

Inte blev det så mycket.



Ändå träffade jag på en bekant i skogen som hade lite kantareller i sin påse. Dom fick jag av henne. Så fortsatte vi åt varsitt håll och innan jag kom hem plingade till i min telefon, -att hon lägger sin påse vid vårt vägskäl med ännu lite mer kantareller i. Så det hade inte varit mycket utan hennes hjälp.

Ändå gick jag i två timmar! Men nu är jag så glad att jag kan knata in i skogen med min fot, förr gick jag bara på släta vägar och där växer det inte nån svamp.

Fast alla mina gamla svampställen  som jag sökte mig till, där fanns inte längre nån svamp. Så det är bäst att börja trampa på nya stigar.


Nå, stekpannan blev full i alla fall. Här förväller jag dem för att sedan steka lök och svampen och så på med grädde och kryddor så dom får stuva till sig.



Stekte upp några brödskivor så dom blev frasiga och goda...


Vips så var middagen klar.



Så räckte det till att frysa in lite också. Det blir gott  när jag gör omelett med svampstuvning i.

Nu lär det inte löna sig att söka efter mer svamp här hemma, Det är ju så torrt i marken. När inte ens det utlovade regnet kom heller.

Inga kommentarer: