torsdag 22 september 2016

Nu till Stenas båt 'Skåne'


Är nog den sämsta båt jag åkt med. 

Frukosten som kostade hundratjugo kronor var att man skulle plocka på en bricka det man ville ha av maten dom satt fram. Sedan fick man inte gå och ta mer. 
Köttbullar som bara var uppvärmda, inte ens varit i stekpannan efter dom tinat upp dem. Korven den hade legat för länge i pannan. Och äggröran skall man inte prata om. Allt det där hoppade jag över.

Så till brödet som bestod bara av vita frallor, en sorts ost, emmentaler och så skinka, som såg allt annat än aptitlig ut. Så fanns det små tomater och gurka i skivor. Det var det enda jag åt. Jo förresten två ägg och dom var helt ok, varken gröna eller rinniga!

Så kaffe och saft och kaffet var vidrigt.  När Lennart var fram och gnällde fick han till svar att det var en transportfärja!

Långtradarchaufförerna åt av allt med god aptit, tror jag. Dom andra passagerarna som såg ut som Romer hade egen mat med. Mat o mat? Dom satte vitt bröd på bordet och varvade med att slita av nåt köttstycke med tänderna. Vissa satt lite i skymundan på golvet och åt. Jag vill inte vara rasist men nog borde dom kunna uppföra sig bättre än så.

Så efter nån timme skulle jag gå på toaletten och där var det full fart på dom långa kjolarna och det var yngre kvinnor under trettio som höll till där. Dom stod med fötterna i handfatet och tvättade även sandalen på samma gång. När dom såg min min så undrade dom på svenska om det vara bra med mej?  Jodå med mej är det bara bra tack, svarade jag. Oh du pratar svenska fick jag till svar.

Så när dom hade gjort allt klart därinne gick jag tillbaka för att göra vad jag skulle och då såg toaletterna ut så här!



Man skäms att vara kvinna och se hur dom lämnar efter sig.



Finns ju en stor sopkorg att sätta pappret i. Undrar hur dom har det hemma och stackars barn dom hade med sig!


Ändå fanns det anvisningar var dom skall sätta pappret.

Jag med min toalettfobi har haft så fina rena toaletter nästan överallt på denna resa. Bara ett ställe var det fotstegen. Men som tur är använder jag nog vår toalett i bilen också. Men finns det bra ställen så går jag dit, för att min toatömmare inte skall behöva jobba för mycket.

Nu är vi utanför Höör och på väg hemåt, Då brukar det bli bråttom. 
Vi har haft det riktigt bra i tre veckor. Fast jag har nog haft sina skräckstunder ibland,!

Så nästa gång vi hörs här är jag nog hemma om allt går bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkomna hem och tack för intressant reseskildring igen, känns lite som att man själv har fått vara på resan när du berättar så bra och visar bilder. Fy vad snuskig färja....den ska man nog inte åka med. Tyvärr är det ju så att de ställen där Romer vistas ser ut som de bilder du visar. Då jag cyklar på jobb till stan på mornarna brukar ett gäng romer som sitter och tigger här i stan gå in till stan från Strandnäs samma väg som jag cyklar, de slänger sina kaffemuggar och godispapper mitt på vägen oavsett om det finns en papperskorg bredvid eller inte. Säger man något åt dem eller om dem blir man stämplad som rasist, men jag måste i alla fall få tycka vad jag vill.....
Här hemma har vi annars haft en väldigt fin septembermånad, bättre än augusti då det mest regnade, hoppas du hinner njuta lite av hösten här hemma nu, kissen lär väl vara lycklig nu som äntligen har fått hem dig. /Helena