torsdag 8 september 2016

Nu i norra Italien, Merano...


Vad som hänt sedan sist, var att vi tog oss  ner till Schwangau och sagoslottet Neuschwanstein. Som en kung i Tyskland byggde på mitten av 1800 talet.


Här en bild av slottet i morgondimman från vår parkering. Nu gällde det för oss att köa för att få biljetter dit och det tog ca en halvtimme. Kön var oändlig. Sedan köade vi för att komma upp med bussen. Så var det en 15 minuters promenad i nerförsbacke som tog på knäna o foten. Men jag klarade det. Så lite uppför till att komma på slottsgården och vänta på att bli insläppta på vår guidade tur.


Sedan gällde det att hänga på, jäklar vad trappor vi gick i. Guiden hon smög sig upp med en hiss. Det kan jag förstå. Bilder från det magnifika slottet inifrån fick vi inte ta. Men det var målade bilder på väggarna från operorna från Richard Wagner och allt annat mycket magnifikt.  Så skulle man ner, då blev det en annan utgång med många slingrande småtrappor. 

Så skulle vi ta oss till bussen då var det brant uppför i minst 20 minuter, beror på vad för tempo man kan hålla. Kände mig stolt att jag klarade av det, men inte fan vet jag om jag vill göra om det...



Så här ser slottet ut i en miniatyrbyggnad. När vi kom hem till bilen då var det jag som vilade ett bra tag med en intagen värktablett så jag skulle orka gå dom 100 metrarna till restaurangen för att äta snitzeln och svinga några öl.

När vi var där kom ett tyskt par, (det vimlar av tyskar överallt) frågade om dom fick sitta med oss. Så vi pratade lite engelska med dem först, när vi sade att vi var från Finland men pratade bara svenska så sade hon, vad bra då får jag träna på min svenska!!! Dom var lärare båda två hon i  historia så jag fick svar på mina frågor med att det funnits så många kungar i Tyskland. Han hade varit lärare i engelska och politik! Så han hängde bra med på vår svenska. 

Det blev en trevlig kväll och vi fick många bra tips av dem för vår resa under dagen. 

I morse drog vi vidare över Vackra vackra Österrike. Skulle gärna ladda ner bilder men det är lite trögt på den fronten. Vi kom i alla fall ner till Lago di Rivesa som vi planerat. 


Här står Lennart vid kyrktornet som dom sparade när Mussolini dränkte en dal och flyttade på befolkningen för att han skulle göra ett kraftverk där. Nu är det en stor turistattration där. Folk i massor som stannade upp en stund.

Efter det tog vi oss till en stad som heter Merano och här går folk i badkläder och poolen har vi bredvid oss. Jag känner mej som en björn från Finland med full päls. 26 gr varmt, nu har solen försvunnit så nu skall vi gå ut på stan och se om vi hittar nåt gott att äta. Det är 5 minuters promenad till city, så jag skall nog klara idag...

Inga kommentarer: