måndag 26 januari 2015

Nu händer det desto mer...

Utanför vårt hotell nära Adenauerplatzen står denna fina ww. Precis en likadan som jag hade från mitten av sjuttitalet till 1992.

Nu har vi farit runt på nästan alla platser vi tänkt. I går på kvällen efter vi kommit fram åkte vi till Check Point Charlie, efter det skulle vi gå till Brandenburger Tor. Vi kom dit fast vi gick åt fel håll först. Så det känns i alla leder att vi gått mycket. Vi kom fram till slut, till Under der Linden och Brandenburger Tor. Bilder finnes men inte just nu och här. Vi åker också mycket buss, så vi har sett mycket av Berlin idag.
 Här är vi muren som finns kvar. 1,5 km med målningar finns det.
 Så har jag besökt några olika toaletter. Här en fyrkantig variation. Och högt uppe på en utsiktspunkt över Berlin vid Potsdamer Platz kan man verkligen göra ifrån sig med högt fall.
Här lär det ha funnits en gammal kyrka som blev sönderbombad under kriget. Nu har det byggts upp nytt, det ena huset större än det andra. Vi åkte med Europas snabbaste hiss hit upp och det kändes nog också. Efter att besökt dessa ställen var det dags för ett nytt.

Då åkte vi till det stora och lyxiga varuhuset KaDeWe. Lennart fick skrämselhicka när han såg hur lyxigt det var. Vi tog oss upp till 7 våningen där det fanns en lyxig restaurang. Fick gå runt och plocka det vi ville äta, på olika stationer och sedan var det som på Rosella maten vägdes och vi fick betala därefter. Så mycket shopping blev det inte. Jo, Lennart köpte en Bordatlas med alla ställplatser i Europa som vi skall ha i Husbilen.

Nu har vi varit på rummet och vilat vår lekamen! Ikväll skall jag ta han med på ett 'Brunt Cafe' och äta äkta tysk mat. Mer om detta kanske det kommer i morgon.

Så vill han gärna fara till ett tekniskt museum i morgon. Lovade komma med när jag hörde att det fanns en bar där som jag kan sitta och smaka på olika ölsorter...