lördag 15 november 2014

Mera mat...


Men nu är nästan allt närproducerat!


 Idag fixade jag till en guding som är skjuten här på Åland. Med åländska potatisar och dom smörslungade morötterna är från granntanten. Grädden som jag använde i såsen är från ÅCA. Alltså från vårt eget mejeri här på kobben.

Efterrätten var en fransk äppelkaka (Tarte tarin) gjord av mina egna vinteräpplen som vi plockat ner och lagt i lådor med tidningar mellan varven så dom skall hålla länge.
Åpplena stektes i äkta Åländskt smör, men sen sket det sig!!!

För det skulle vara lite socker med där och så hade jag mördegsplattor som skulle över äpplena innan dom skulle in i ugnen. Och så serverade jag Ekströms vaniljsås till.
Lite lat var jag som inte vispade upp den till en fluffig massa det ångrade jag. Men annars var allt gott.

Inga kommentarer: