måndag 17 november 2014

Fågellivat...

Nu har vi fixat en ny fågelstation, så nära fönstret som möjligt. Så man kan skrämma iväg kajor, kråkor och skator som åt upp alla nötter och talgbollar när dom hängde i äppelträdet.

Som mest hann jag räkna in tio småfåglar av blåmes, talgoxe och svartmes samtidigt på bordet. Nu måste jag inhandla mera nötter för dom är populärast. Sedan är den långa röda korven och längst ner på skalan kommer den gröna runda talgbollen. Sånt kan jag se nu när jag har dom så nära inpå.

Ett av dom sällsyntare gästen är Mindre Hackspett som kom en sväng hit idag. Har sett den nån gång för länge sedan en smällkall vinter.


En vanlig gäst är ju Hacke Hacksprätt, för han kan sprätta runt sig han, Men då brukar grönfinkarna och bofinkarna städa efter honom på marken.

Nu har jag några önskegäster att spana efter i vinter. Det är talltita, entita och tofsmes...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fint, och tack för fina recept, fisken blev toppengod/helena