lördag 8 november 2014

En dag i fiskens tecken...


Herre Guuud vad fisk vi fick idag!

Lennart ville lägga ut två nät för att komma åt gösen. Det gjorde vi men sedan idag när vi tog upp dem i ett härligt höstväder då var det sik, sik och åter sik. Två abborrar och en gädda som fick simma vidare.

 Men komma hem med 35 sikar det suger lite...

Det ordnade sig till det bästa i alla fall. Granntanten kom och plockade åt sig sex orensade sikar och så delade vi ut till höger och vänster till dem som kom hit och hämtade.
Så till slut blev det tio sikar som jag frös ner.


Tur att vi fick av Pålle till julklapp en mackapär så vi kan vacum förpacka fisken. Då håller den dubbelt så länge i frysen. Den är guld värd.

Till på allt hade Lennart satt igång en deg som han gör av havregrynsgröt och bakar den alldeles själv.
 Så han skulle hinna med den också, mitt i allt nät och fiskredande. Så där stod jag och finputsade sikarna och Lennart gräddade för glatta livet. Men nu är frysen full.
Hmm det har blivit trångt i köket !

Efter all fiskhantering så ville jag ha kyckling. Så det blev kyckling i en god sås till middag, i morgon får det bli abborre för det fick vi också idag. Men nu har jag satt på bastun för det känns som jag har fiskfjäll i håret och så lurar jag dit mannen med, lockmedlet är lite bubbel...

Inga kommentarer: